Samarbeid med Tysklands største ukeavis DIE ZEIT og Barnekunstmuseet i Oslo

Høstutstilling: "Hvilken fremtidig verden ønsker du å leve i?"

Våren 2017 inviterte Tysklands største ukeavis DIE ZEIT og Barnekunstmuseet barn og unge til å si sin mening og reflektere over en fremtidig verden. Barn og unge gjorde seg ulike kreative tanker rundt hva ville de endre, bli kvitt eller oppfinne for å gjøre verden bedre, gladere og mer fargerik.

Mange visualiserte blant annet nødvendigheten i at naturen og miljøet må beskyttes og at verdensledere ikke starter flere kriger. Teknologien har også spilt en sentral rolle der maskiner og nye oppfinnelser bedrer mange menneskers liv. Samtidig skildres nære personlige ønsker om mindre krangling hjemme i familien og at syke raskt er på bedrings vei blant mange av barnas hverdagsønsker.

Responsen har vært overveldende – i løpet av noen få uker strømmet det inn nærmere 1000 kreative bidrag i ulike format. Museet presenterer nå et utdrag med inntil 200 originale verk.

Det Internasjonale Barnekunstmuseet i Oslo er anerkjent både i Norge og Internasjonalt som en unik samler av barnekunst fra hele verden. Museets unike samling inneholder i dag over 200 000 kunstverk fra mer enn 185 land og utgjør en grunnleggende historisk verdi som gir innblikk i barnas syn på, og opplevelse av, verden, hvor et av museets målsetning og samfunnsmandat er å belyse barns rettigheter. Museet er samtidig en av svært få aktører på verdensbasis som forvalter denne marginaliserte delen av vår felles kulturelle verdensarv, siden kunstinstitusjoner og samlinger med materialer fra fortid og nåtid primært inneholder ting utelukkende skapt av voksne.

Hjemmeside; www.barnekunst.no

Det heter seg at bilder sier mer enn tusen ord og at bilder og tegninger kan formidle mening og vekke følelser på en ganske annen måte enn det skrevne eller talte ord.Fra november presenterer Barnekunstmuseet et utdrag av bilder, stiler og tegninger om hvordan ukrainske barn har opplevd hendelsene som har preget samfunnet de bor i de siste årene. Hva er deres forståelse av alle de sterke inntrykkene de må forholde seg til, gjennom media, familie, venner og egne erfaringer? – Og hvordan forestiller de seg fremtiden? For å få svar på disse spørsmålene, tok Maidan Norway (2014) initiativ til en stilkonkurranse for ukrainske barn og unge, i  samarbeid med et institutt ved det polytekniske universitetet i Lviv. Nærmere 2000 barn sendte inn sine tekster, dikt og tegninger (totalt over 6000 bidrag).