Salmesang og fotballglede

Eller like gjerne salmeglede og fotballsang? På Kirkeskipet under Arendalsuka gikk dette hånd i hånd, da preses Helga Haugland Byfuglien møtte stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen. De er begge mer enn gjennomsnittlig begeistret for både salmeskatten og folkeidretten.
Stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen (til høyre) møtte 14. august preses i Bispemøtet, Helga Haugland Byfuglien til en samtale om bord på Kirkeskipet under Arendalsuka.

Samtaletema på båten var i tro og tvil, i tillegg til det nevnte salmer og fotball. Og da landets fremste tillitsvalgte, stortingspresidenten, møtte Bispemøtets leder, gikk praten lett på det fullsatte "kirkeskipet" Adella.

Stortingspresidenten har nemlig stor glede av den store salmeskatten.

- Jeg har alltid sunget, og kommer fra en familie med mye sang og musikk. Og salmene har en spesiell plass hos meg, kanskje er det fordi jeg er i en generasjon som slapp å pugge salmer på skolen? Jeg skulle gjerne hatt en bedre sangstemme, men kjenner at salmer gir trygghet og god stemning.

Trøen er utdannet sykepleier, og opplevde at salmene er svært viktige hos særlig demenspasienter.
- Selv de som ikke har språk, synger med, og musikken betyr kanskje aller mest for de aller sykeste demenspasientene. Dette berører meg virkelig, og salmene skaper både god stemning og gir fellesskap.

Preses Helga Haugland Byfuglien ledet samtalen over på fotball og hvilken betydning den har, hos begge kvinnene. Og hun innrømmet gjerne at fotballen påvirket humøret.

- Som oppvokst i Bergen må jeg nok innrømme at jeg siden jeg var 13 har hatt en liten depresjon hver gang Brann har tapt en kamp.

Stortingspresidenten, derimot, holder med de gulsvarte på Lillestrøm, og er både på kamper på stadion med eliteserielaget, men enda mer ivrig til stede på kampene til de fotballspillende sønnene. Hun er også dugnadsansvarlig i fotballklubben på Eidsvoll, og berømmer frivilligheten både i idretten og i kirken.

- Frivillige kan fange opp de som sliter, de spiller en viktig rolle i samfunnet. Jeg mener også breddeidrett er viktig for å gjøre livet bedre for flere, for de som kanskje kan falle litt utenfor. I barneidretten skal alle få spille like mye, målet er at alle er med lengst mulig. Dette arbeidet er en del av limet i samfunnet. Også for integrering og inkludering er de frivillige uvurderlige.

Men særlig er hun imponert over prestene og hvordan de møter folk i alle situasjoner.

- Jeg er så glad vi har så mange prester i Den norske kirke, disse gjør en utrolig viktig innsats i sitt arbeid! Jeg er virkelig imponert over prestene som står i så mange ulike problemstillinger, men takler dette. De skal møte unge med sine problemer og eldre som står i helt andre situasjoner.

Preses utfordret stortingspresidenten til å snakke om sin tro.

- Jeg har nok alltid hatt en tro, uten å ha definert den så veldig. Som ung var jeg en periode usikker og beskjeden, jeg var litt spørrende om hva troen var, og synes det hele var litt skummelt. Men jeg opplever at troen gir trygghet. Og dette har jeg kjent veldig på når jeg har vært i sorg. Da jeg tok sykepleierutdanning i voksen alder, var det godt å kjenne at jeg er en del av noe større. I møtet med pasienter, og da særlig mot slutten av livet, ble jeg styrket veldig i at det er noe større enn det vi har her på jorda. Jeg er ikke så opptatt av å definere troen, men jeg er bevisst på at jeg har den.

Det var fullsatt på dekk da stortingspresidenten møtte biskopen på "kirkeskipet" Adella.

Kirkens hus – Rådhusgata 1–3

62,6 prosent av befolkningen er medlemmer av Den norske kirke. Kirken tilhører den evangelisk-lutherske kirkefamilien. Kirkens ledelse er samlet i Kirkemøtet som består av medlemmene av elleve regionale bispedømmeråd og alle biskopene.

Kirken er inndelt i 1174 menigheter som disponerer 1635 kirkebygg. Mer enn 8000 mennesker arbeider i kirken og over 75.000 er frivillige medarbeidere.

Den norske kirkes virksomhet finansieres over kommunebudsjettene, statsbudsjettet og gjennom gaver og frivillig innsats.

kirken.no

Følg pressemeldinger fra Den norske kirke

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Den norske kirke på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Den norske kirke