Salmesang og fotballglede

Eller like gjerne salmeglede og fotballsang? På Kirkeskipet under Arendalsuka gikk dette hånd i hånd, da preses Helga Haugland Byfuglien møtte stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen. De er begge mer enn gjennomsnittlig begeistret for både salmeskatten og folkeidretten.

Stortingspresident Tone Wilhelmsen Trøen (til høyre) møtte 14. august preses i Bispemøtet, Helga Haugland Byfuglien til en samtale om bord på Kirkeskipet under Arendalsuka.

Samtaletema på båten var i tro og tvil, i tillegg til det nevnte salmer og fotball. Og da landets fremste tillitsvalgte, stortingspresidenten, møtte Bispemøtets leder, gikk praten lett på det fullsatte "kirkeskipet" Adella.

Stortingspresidenten har nemlig stor glede av den store salmeskatten.

- Jeg har alltid sunget, og kommer fra en familie med mye sang og musikk. Og salmene har en spesiell plass hos meg, kanskje er det fordi jeg er i en generasjon som slapp å pugge salmer på skolen? Jeg skulle gjerne hatt en bedre sangstemme, men kjenner at salmer gir trygghet og god stemning.

Trøen er utdannet sykepleier, og opplevde at salmene er svært viktige hos særlig demenspasienter.
- Selv de som ikke har språk, synger med, og musikken betyr kanskje aller mest for de aller sykeste demenspasientene. Dette berører meg virkelig, og salmene skaper både god stemning og gir fellesskap.

Preses Helga Haugland Byfuglien ledet samtalen over på fotball og hvilken betydning den har, hos begge kvinnene. Og hun innrømmet gjerne at fotballen påvirket humøret.

- Som oppvokst i Bergen må jeg nok innrømme at jeg siden jeg var 13 har hatt en liten depresjon hver gang Brann har tapt en kamp.

Stortingspresidenten, derimot, holder med de gulsvarte på Lillestrøm, og er både på kamper på stadion med eliteserielaget, men enda mer ivrig til stede på kampene til de fotballspillende sønnene. Hun er også dugnadsansvarlig i fotballklubben på Eidsvoll, og berømmer frivilligheten både i idretten og i kirken.

- Frivillige kan fange opp de som sliter, de spiller en viktig rolle i samfunnet. Jeg mener også breddeidrett er viktig for å gjøre livet bedre for flere, for de som kanskje kan falle litt utenfor. I barneidretten skal alle få spille like mye, målet er at alle er med lengst mulig. Dette arbeidet er en del av limet i samfunnet. Også for integrering og inkludering er de frivillige uvurderlige.

Men særlig er hun imponert over prestene og hvordan de møter folk i alle situasjoner.

- Jeg er så glad vi har så mange prester i Den norske kirke, disse gjør en utrolig viktig innsats i sitt arbeid! Jeg er virkelig imponert over prestene som står i så mange ulike problemstillinger, men takler dette. De skal møte unge med sine problemer og eldre som står i helt andre situasjoner.

Preses utfordret stortingspresidenten til å snakke om sin tro.

- Jeg har nok alltid hatt en tro, uten å ha definert den så veldig. Som ung var jeg en periode usikker og beskjeden, jeg var litt spørrende om hva troen var, og synes det hele var litt skummelt. Men jeg opplever at troen gir trygghet. Og dette har jeg kjent veldig på når jeg har vært i sorg. Da jeg tok sykepleierutdanning i voksen alder, var det godt å kjenne at jeg er en del av noe større. I møtet med pasienter, og da særlig mot slutten av livet, ble jeg styrket veldig i at det er noe større enn det vi har her på jorda. Jeg er ikke så opptatt av å definere troen, men jeg er bevisst på at jeg har den.

Det var fullsatt på dekk da stortingspresidenten møtte biskopen på "kirkeskipet" Adella.

Priv. til red.: Pressekonferanse 25. januar med nytilsatt biskop i Stavanger bispedømme23.1.2019 11:09:43 CETPresseinvitasjon

På møtet i Kirkerådet blir det torsdag kveld, 24. januar, tilsatt ny biskop i Stavanger bispedømme. Den nye biskopen møter pressen i Stavanger domkirke, Haakon VIIs gate 2 i Stavanger fredag 25. januar kl. 10.00. Se overføring via Facebook På pressekonferansen deltar disse sammen med den nytilsatte biskopen: Leder i Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum. Leder i Stavanger bispedømmeråd, Marie Klakegg Grastveit. Preses i Bispemøtet, Helga Haugland Byfuglien.