Salgs- og resultatvekst for Jotun

Jotunkonsernet rapporterer syv prosent økning i driftsresultat for første tertial 2013.

For de fire første månedene av 2013 rapporterte Jotun driftsinntekter på NOK 3 901 millioner, opp fra NOK 3 553 millioner fra tilsvarende periode året før, særlig drevet av økt salg i Midtøsten og Øst-Europa. Jotun-konsernets driftsresultat for perioden var på NOK 517 millioner, mot NOK 432 millioner i første tertial i fjor.

Høydepunkter

• Godt resultat
  • Vedvarende høy topplinje-vekst i tre av fire segmenter: Decorative Paints, Protective Coatings og Powder Coatings, mens Marine Coatings segmentet påvirkes av et svakt nybyggingsmarked for skip.
  • Bruttomarginen er styrket i alle segmenter, grunnet stabile råvarepriser og god prisstyring og produktmiks.

Driftskostnadene økte noe, men er fortsatt under kontroll.

Arbeidskapitalen økte i perioden, mye på grunn av sesongbaserte salgsøkning i Skandinavia, samt en økning i utestående fordringer i Asia.

Langsiktig perspektiv og investeringer
Jotuns totale investeringer var på NOK 167 millioner for første tertial. De største investeringene inkluderte:

• Pågående bygging av produksjonsanlegg i Kina, Russland, Indonesia og USA.

Solid finansiell posisjon
Jotuns egenkapital andel var på 52 prosent ved utgangen av april 2013. Selskapet har tilfredsstillende likviditet og lite netto rentebærende gjeld.

Konsernsjef Morten Fon sier i en kommentar til resultatet:
“Vi har hatt en tilfredsstillende start på året både når det gjelder salg og lønnsomhet.”

“Vi forventer ikke at trenden i nybyggingsmarkedet vil snu i nær fremtid, og vi har derfor skiftet fokus til vedlikehold av skip og til markedet for industriprodukter.”

“Jotun har, basert på vår organiske vekst strategi gått inn i flere nye markeder, inkludert Myanmar, Bangladesh og Marokko, og vi vil fortsette å investere i nye markeder.”

Utsikter for resten av året
“Jotun forventer fortsatt salgsvekst basert på sin strategi og posisjonering i viktige vekst markeder. Råvarene representerer cirka 60 prosent av de totale kostnadene for konsernet, og vi forventer at råvareprisene holder seg på dagens nivå.”

Finansielle nøkkeltall (IFRS, millioner kroner) Januar 1 – April 30

% Endring

Driftsinntekter

+ 7%

Driftsresultat

+ 20%

Resultat før skatt

+ 7%

Morten Fon, Konsernsjef, mobil no.: (+47) 909 19 822 / Sverre Knudsen, Kommunikasjonsdirektør, mobil no.: (+47) 906 32 035

Jotun er en av verdens ledende produsenter av maling, lakk og pulverlakker. Konsernet omfatter 71 selskaper og 36 produksjonsanlegg i alle verdensdeler. Jotuns driftsinntekter nådde NOK 15,8 milliarder i 2012, og selskapet har mer enn 9,000 ansatte. Jotun-konsernet har fire segmenter og syv geografiske regioner, og har sitt hovedkontor i Sandefjord, Norway.