Salget av Shells andeler i Draugen og Gjøa til OKEA er gjennomført

Salget av andelene i Draugen og Gjøafeltene for 4,52 Mrd kroner kr til OKEA er sluttført.

Erik Haugane , OKEA og Rich Denny, Shell

Shells 44,56% opererte andel i Draugen og 12% ikke-opererte andel i Gjøa er dermed overført til OKEA. 153 ansatte går over til OKEA i forbindelse med salget.

-Dette markerer avslutningen på en salgsprosess som har hatt et stramt tidsskjema siden intensjonsavtalen ble inngått i juni i år. Dette er gjort mulig gjennom godt samarbeid mellom Shell og OKEA, og en konstruktiv dialog med norske myndigheter, som godkjente salget tidligere i høst, sier Rich Denny, administrerende direktør i A/S Norske Shell.

Salget er en del av Shells globale restrukturering etter oppkjøpet av BG, og bidrar til målet om å avhende virksomhet for 30 Mrd USD.

Shells øvrige virksomhet i Norge berøres ikke av salget. Shell er operatør for Ormen Lange og Knarr, teknisk tjenesteyter på Nyhamna, partner i Troll, Valemon og Kvitebjørn-feltene, samt partner i karbonfangst og lagring gjennom fullskala-prosjektet Northern Lights og testsenteret TCM Mongstad.

- Vi har et godt strategisk fundament for vår virksomhet i Norge, blant annet gjennom posisjonene i Ormen Lange og Troll. Samtidig søker vi å skape ny vekst i porteføljen gjennom leting eller kommersielle muligheter, sier Denny.

Jan SoppelandDirektør for kommunikasjon og myndighetskontakt, A/S Norske Shell

Jan Soppeland er direktør for kommunikasjon og myndighetskontakt i A/S Norske Shell. Soppeland har kontorsted i Stavanger.

+47 93 61 22 22jan.soppeland@shell.com

Erik Haugane , OKEA og Rich Denny, Shell

+47 51693000http://www.shell.no

Shell har vært i aktiv i Norge i over 100 år. A/S Norske Shell sin kjernevirksomhet i dag er leting etter, og produksjon av olje og gass på den norske kontinentalsokkelen. Våre opererte felt i drift på norsk sokkel inkluderer Ormen Lange, Knarr og Gaupe. I tillegg er Shell medeier i flere andre produksjonslisenser.