Story House Egmont

Sagaen om Thorgal – tegneseriens Game of Thrones!

Endelig er Europas beste fantasytegneserie samlet mellom stive permer, med en handling lagt til en vikingverden som minner til forveksling om Norge for 1000 år siden.

Thorgal hevdes å være Europas beste fantasytegneserie, og det er ikke så vanskelig å si seg enig i. For norske lesere er serien kjent fra bladet Fantomet, der den er blitt publisert fortløpende siden 1995*. Fantomet-lesere og mange andre har lenge sett frem til å se Thorgal samlet. Endelig skjer det – i bokserien Sagaen om Thorgal, i ni bind.

Serien handler om Thorgal Ægirsson. Som spedbarn ble han funnet på en flåte i sjøen av vikinger fra Nordlandet. Det var de som ga ham navnet – fornavnet etter tordenguden Tor og etternavnet «sønn av Ægir», havguden. Men guttebarnet som ble berget fra havet, viser seg å ha sin opprinnelse et helt annet, og mer mystisk, sted – han er «barn av stjernene».

I løpet av den spennende sagaen blir det klarere hva dette innebærer, i hvert fall kommer det raskt for en dag at den fredsæle Thorgal er eslet til noe helt annet enn et tradisjonelt familieliv i vikinglandsbyen. Skjebnegudinnene spinner sin vev, og Thorgal havner i de utroligste eventyr og må løse problemer av overmenneskelig art – ikke bare under fjerne himmelstrøk, også på reiser i både tid og rom.

Av alle sagaer er neppe noen mer fantastisk enn Thorgals saga.

Manusforfatter Jean Van Hamme (f. 1939) er en kjent manusforfatter av fransk-belgiske tegneserier, blant annet på grunn av seriene Blake & Mortimer, Largo Winch, Kodenavn XIII og Wayne Shelton. Midt i 1970-årene ble han koplet sammen med den polske tegneren Grzegorz Rosinski (f. 1941).

Rosinski hadde på sin side gjort seg bemerket i sitt hjemland med serier om Polens historie, om kaptein Żbik i den polske nasjonale politiorganisasjonen og om Polens innsats i fotball-VM i 1974. Med det fransk-belgisk-inspirerte magasinet Relax, som Rosinski var med å etablere, begynte ting å skje. Her tegnet han en vikingserie og en middelalderserie fra Polen, og han fikk et reisestipend til Belgia. Her møtte han blant andre Van Hamme, som også var interessert i å skape en serie basert på norrøn mytologi og andre legender, og resten kan sies å være – saga.

*) Første Fantomet-publisering var allerede i 1992, historien «Den sorte galei». De to første var utgitt i album

Om Story House Egmont

Story House Egmont

Story House Egmont er Norges største utgiver av blader, magasiner, tegneserier og digitale tjenester til voksne, barn og unge. Selskapet har også investeringer i e-handel og digitalbyråer, og utgir over hundre kjente merkevarer. Story House er en del av Egmont - et av Nordens største mediekonsern med 6600 ansatte og aktivitet i 30 land. Vårt motte We bring stories to life har sterke publisistiske verdier. Egmont står bak mer enn 700 magasiner, tegneserier, Klikk.no, TV 2, Nordisk Film, kinodrift, samt flere deleide selskaper. Egmont er en stiftelse som årlig deler ut over 100 millioner kroner til et bedre liv for barn og unge.

Følg pressemeldinger fra Story House Egmont

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Story House Egmont på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Story House Egmont