Safia Abdi Haase er utnevnt til Ridder 1. klasse av St. Olavs Orden

H.M. Kongen har utnevnt sykepleier Safia Abdi Haase, Halden til Ridder 1. klasse av Den Kongelige Norske St. Olavs Orden for hennes arbeid til beste for kvinners og barns livsvilkår.

Som ung ble Safia Abdi Haase tvangsgiftet bort av sine foreldre. I 16 år levde hun i et ekteskap bygget på frykt og manglende kjærlighet, hvor hun ble utsatt for både psykisk og fysisk vold fra ektemannen.

Safias liv var i stor fare, men klarte å rømme. I 1992 ankom hun og tre døtre til  Norge som flyktninger. Hun kunne ikke språket og hadde ingen utdanning. Etter språkopplæring, grunnskoleutdanning og videregående  utdannet hun seg til sykepleier. Hun vier nå sitt liv mot kjønnslemlestelse og vold mot kvinner. Den 3. oktober  blir hun utnevnt som Ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden.

I anledning utnevnelsen av Safia Abdi Haase til Ridder av 1. klasse av St. Olavs Orden, inviterer Norsk Sykepleierforbund til formell mottakelse med utdeling av pris:

3. oktober 2014, kl 14:00-16:00 på Hotel Bristol, Kristian IV’s gate 7, Oslo

Media inviteres til mottakelsen: Det  blir mulighet for intervjuer både med Safia Abdi Haase og NSFs forbundsleder Eli Gunhild By.

Kommunikasjonssjef Arvid Libak:

arvid.libak@nsf.no, tlf: 90880518