Så sure er vi i desember

Salget av syredempende medisiner skyter i været i mat og drikke-måneden desember. Vi kjøper nesten 50 prosent mer av disse medisinene i julemåneden enn i de andre månedene.

Antall pakninger reseptfrie syreregulerende midler

Det viser tall fra Apotekforeningens bransjestatistikk fra i fjor.

I desember i fjor ble det solgt 81 000 pakninger med reseptfri medisin mot syrerelaterte lidelser til kunder i apotekene. Gjennomsnittet for de andre månedene var 57 000 pakninger. (se vedlagt figur 1)

Salget av reseptbelagt medisin mot syrelidelser viser samme tendens. I desember er salget 40 prosent høyere enn i de øvrige månedene. (se vedlagt figur 2)

– Det er ikke uvanlig å oppleve sure oppstøt, særlig i forbindelse med større måltider, spesielt med fet og krydret mat. Alkohol, røyk eller mye kaffe kan også gi halsbrann. Kombinasjonen fet mat og alkohol, som er vanlig nå i desember, er en kombinasjon som øker risikoen, forteller fagdirektør Per Kristian Faksvåg i Apotekforeningen.

Han mener det kan være lurt å tenke igjennom i hvilke situasjoner problemene oppstår, for å vurdere om det er noe man kan gjøre selv for å hindre de sure oppstøtene. Å justere kostholdet kan hjelpe. Oppstår problemene om natten, kan det hjelpe å ligge litt høyere i hodeenden.

– I tillegg finnes det flere reseptfrie medisiner som kan hjelpe. Det er midler som nøytraliserer syren i magesekken, det er midler som kan hindre at magesyren kommer opp i spiserøret, og det er midler som kan redusere syreproduksjonen. Hva som er best for den enkelte, kan man få råd om på apoteket, sier Faksvåg.

Jostein Soldal
Apotekforeningen
Kommunikasjonssjef
tlf. 91198662
jostein.soldal@apotek.no

Antall pakninger reseptfrie syreregulerende midler
Antall pakninger reseptpliktige syreregulerende midler

Om Apotekforeningen

Apotekforeningen
Slemdalsvn. 1

+47 21 62 02 00http://www.apotek.no/

Apotekforeningen er bransjeorganisasjonen for apotekene i Norge og deres eiere.

Alle apotek, både privat eide og de offentlig eide sykehusapotekene, er medlemmer av Apotekforeningen.

Foreningen arbeider hovedsaklig med apotekfaglig utvikling, apotekenes rammevilkår, næringspolitikk, teknologi og e-helse og kommunikasjon om bransjen. Apotekforeningen ivaretar også en rekke praktiske funksjoner for apotek.

Følg saker fra Apotekforeningen

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Apotekforeningen på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Apotekforeningen