Så ofte bør du bytte sykkelhjelm

Sykkelhjelm er ferskvare. En aktiv syklist som bruker hjelmen sin daglig bør trolig bytte den ut hvert år.
Visste du at sykkelhjelm er ferskvare? Beskyttelsen (EPS-stoffet) inni forvitrer, og hjelmen bør byttes ofte om du sykler mye. Illustrasjonsfoto: iStock

- Syklister har den høyeste skaderisikoen av alle trafikantgrupper, den er 40 ganger så høy som hos en bilfører. Da sier det seg selv at det å ha en hjelm som fungerer optimalt kan være forskjellen på liv og død hvis ulykken er ute, sier kommunikasjonssjef Heidi Tofterå Slettemoen i Frende Forsikring.

Sykkelhjelm reduserer risikoen for hodeskader med mellom 60 og 80 prosent og nesten 5000 personer må få legebehandling hvert eneste år etter sykkelskader, viser tall fra Trygg Trafikk.

- De fleste av skadene er heldigvis mindre alvorlige, men årlig mister 10 personer i snitt livet på sykkel. 65 personer blir alvorlig skadet, sier Slettemoen.

Sykkelhjelm er ferskvare
- Jeg opplever ikke at syklister er flinke nok til å bytte ut hjelmen sin. Sykkelhjelmer er ferskvare, sier Fredrik Stormo hos Etto. Hvor ofte den bør skiftes avhenger av bruken og bruksområdet.

- En aktiv syklist som bruker hjelm daglig bør bytte den hvert år. En voksen person som bruker den to-tre ganger i året, men ellers oppbevarer den tørt på hylla i gangen kan fint ha sin i 7-8 år, sier Stormo.

De fleste syklister ligger nok et sted mellom og kan med fordel skifte ut hjelmen etter 2-3 år. Det er tommelfingerregelen hos de fleste sykkelbutikker.

- Det er viktig å huske at en sykkelhjelm forringes med tiden, selv om du ikke er utsatt for en ulykke. Husk også at det stadig kommer nye modeller av bedre kvalitet enn tidligere utgaver, sier Slettemoen i Frende.

10 syklister dør hvert år
En sykkelhjelm er bygget opp av et utvendig skall av polykarbonat eller annet plastmateriale. Så kommer et innvendig lag, ofte laget av EPS, et materiale som absorberer støt og fordeler det i hele konstruksjonen. Under dette er en tynn skumgummi som kun er der for å få hjelmen til å sitte komfortabelt på hodet.

- EPS-stoffet forvitrer og blir hardere og sprøere over tid. Bruken og utvendig påvirkning avgjør hvor fort forvitringsprosessen skjer, men en ny hjelm er derfor mer funksjonell og sikrere, sier Stormo hos hjelmprodusenten Etto.

Etto, som er en del av HTS Gruppen, har forsynt det norske markedet med hjelmer siden slutten av 1980-tallet, og har en markedsandel på 35 prosent i Norge.

Påvirkes av vær og bruk
En sykkelhjelm påvirkes av vær og vanlig bruk, og bør behandles med varsomhet.

- Hjelmen bør tørkes av og oppbevares tørt innendørs i stabil temperatur. Hvis du bruker den på saltede veier eller svetter mye i den bør den skylles i rent vann og så tørkes av en gang i blant. Vær også varsom med strammemekanismen i nakken, den kan ryke ved hardhendt bruk, sier hjelmeksperten.

Andre faktorer som påvirker levetiden til en sykkelhjelm er UV-stråling, sur nedbør, hårprodukter og temperatursvingninger.

Bytt uansett etter en ulykke
Hvis du har vært i en ulykke er det lurt å bytte ut hjelmen, selv om den ikke har synlige skader.

- Hvis du er usikker på om den fortsatt bør brukes anbefaler vi å gi den en skikkelig klem. Bruk begge hender og press ganske så hardt inn fra hver side, og forfra bakfra. Hvis hjelmen da gir etter i form av knirkelyder og at man ser at det er sprekker i den indre konstruksjonen bør hjelmen kondemneres og erstattes, sier Fredrik Stormo.

Hodet viktigere enn sveisen
Undersøkelser fra Trygg Trafikk viser at litt over halvparten av oss bruker hjelm på sykkel. Forsikringseksperten mener det fortsatt gjenstår en del holdningsarbeid for å få flere til å beskytte seg.

- Det er gjort mye godt holdningsarbeid, både fra Trygg Trafikk, foreldre, skoler og barnehager, men så lenge halvparten av oss ikke bruker hjelm når vi sykler er vi ikke i mål. Hodet er viktigere enn sveisen, sier Heidi Tofterå Slettemoen i Frende Forsikring.

Dette må du sjekke når du kjøper sykkelhjelm

• Sjekk produksjonsdatoen som er oppgitt inne i hjelmen
  • Alle sykkelhjelmer skal være merket med CE og EN 1078, sjekk at din har dette
  • Prøv ulike merker og modeller for å finne den som passer din hodeform

Halvparten bruker hjelm

• 54 prosent av norske syklister bruker hjelm
  • Barn er flinkest til å bruke hjelm
  • Ungdom er dårligst på hjelmbruk
  • Blant voksne bruker flere menn enn kvinner hjelm

Kilde: Trygg Trafikk

Heidi Tofterå Slettemoen er kommunikasjonssjef i Frende Forsikring.