Så mange så Monsens premieretur

I forrige uke startet årets sommertur med Lars Monsen i spissen. På premiereturen på Hardangervidda, som ble sendt på NRK1 torsdag 12. juli, fulgte 37.000 seere med på den fem timer lange turen. Det ga en markedsandel på 22 prosent. 268.000 var innom sendingen i minst ett minutt.

Antall seere på fredagens minutt for minutt-sending lå på 39.000, og disse tallene økte på lørdagen til 50.000. På søndagen lå tallet på 77.000 seere.

– Det er tydelig at folk setter pris på opplevelser fra fjellet. Vi er strålende fornøyd med første uken, sier Thomas Hellum, som er prosjektleder for «Monsen minutt for minutt».

Sommeråpent

«Sommeråpent», som sendes på NRK1 om kvelden, hadde 454.000 seere på premieren 12. juli, og en markedsandel på 52 prosent. I løpet av helgen lå tallene for «Sommeråpent» på 286.000 (fredag), 346.000 (lørdag) og 397.000 (søndag).

– «Sommeråpent» har de største tallene og er flaggskipet på kvelden - og det er som forventet når programmet går i beste sendetid. «Monsen minutt for minutt» på dagtid er et program folk er innom innimellom, og er viktig som innholdsprodusent til kvelden. De to programmene utfyller hverandre, sier Hellum.

Nettsiden nrk.no/sommer, hvor man også kan se programmet, har i snitt hatt 15.000 unike brukere på sendedagene.

Linda Reistad, tlf: 97163360
Linda.Reistad@nrk.no