Randstad

Ryktet ditt som arbeidsgiver er avgjørende for rekrutteringen

Del

– Vi brukte 98 prosent av tiden på å selge produktet vårt, og glemte at vi også måtte selge oss selv som arbeidsgiver. Det forteller salgsdirektør Anders Rønning i Tripletex. Han måtte endre strategi for å friste kandidater til å søke.

Anders Rønning i Tripletex
Anders Rønning i Tripletex

Å rekruttere i arbeidsgivers marked kan være en prøvelse. Mange selskaper jobber hardt for å få skaffe kvalifiserte søkere til ledige stilinger. Tripletex selger et skybasert regnskapssystem, og til tross for at bedriften er i kraftig vekst, sliter Anders Rønning ofte med å finne gode kandidater i et marked han opplever som støvsugd for aktuelle kandidater. De riktige menneskene har allerede en bra jobb. Og hvorfor skal noen si opp en jobb de er fornøyd med, når de ikke vet hva andre arbeidsgivere kan by på?

– Vi har prøvd å rekruttere selgere for å lære dem opp i regnskapssystemer, men har dessverre bommet med denne tilnærmingen flere ganger. Vi trenger folk som forstår regnskapsbransjen og kan kommunisere godt med menneskene som jobber der. Dette er ikke nødvendigvis den typiske selgertypen, sier Rønning.

Traff blink med humor

Problemet bunner i at ikke alle arbeidstakere kjenner til selskapet, hva det står for, og hvordan det er å jobbe der. Løsningen er at selskapet må selge seg selv – hele tiden. Det er det som er employer branding, eller arbeidsgiver-markedsføring på norsk.


– Arbeidsgivere som har bygget opp et sterkt merkenavn får flere og bedre kvalifiserte kandidater. Spesielt de unge og høyt kvalifiserte er mer og mer opptatt av firmaets omdømme, sier Eivind Bøe, daglig leder i HR- og rekrutteringsselskapet Randstad Norge.

 Da Tripletex trengte to nye salgskonsulenter i fjor høst, fikk de hjelp av Randstad i søket. Men tilbakemeldingene fra kandidatene som ble kontaktet, var at regnskapsbransjen ble sett på som relativt traust, og at det var vanskelig for utenforstående å forstå spennet i arbeidsoppgaver og den gode tonen som preger arbeidsmiljøet i Tripletex. Da gjorde de helomvending, og la ut stillingsannonsene på nytt. «Har du vondt i fingrene etter å ha tastet for mange KID-nummer?» lød tittelen i Finn-annonsen, som søkte «deg som er litt under gjennomsnittet utadvendt». Responsen lot ikke vente på seg. 

Solgt ved første blikk


– Det var en stillingsannonse som skilte seg ut. Jeg syntes det var veldig festlig, og fikk lyst på jobben med én gang, sier Stephanie Schlereth (31). Hun var ansatt i et regnskapsbyrå, men drømte om mer variasjon i arbeidsdagen. Hun kjente bransjen, hun kjente produktet til Tripletex – men hun kjente ikke seg selv som en selger.

 – Hvis de hadde bedt meg om å selge meg selv, kunne jeg fort ha tenkt at her har jeg ikke en sjanse. I stedet solgte de Tripletex som arbeidsplass. Arbeidsmiljøet har utrolig mye å si, så det var viktig at de ga meg følelsen av at her blir man godt tatt vare på, sier Stephanie, som har jobbet i Tripletex siden januar. 

Må friste med mer enn lønn

Arbeidsplasser som jobber systematisk med arbeidsgiver-markedsføring, bruker mindre tid og penger på rekrutteringsprosessen, og tiltrekker seg bedre kvalifiserte kandidater. De sikrer seg de beste hodene, og klarer å holde på dem. De vet hva som er viktig for menneskene de ønsker å ha ansatt, og kommuniserer det internt og eksternt. De vet at lønn er viktig, men ikke utslagsgivende. Ved å vise fram kulturen og verdiene sine, sørger de for å gjøre seg attraktive særlig blant yngre arbeidstakere, som ofte er mer opptatt av felles verdier. 

– Men husk at brandingen alltid må være i samsvar med hvordan arbeidsplassen faktisk er. Overselger man, vil begge parter raskt bli skuffet, sier Eivind Bøe. 

Randstad kårer Norges beste arbeidsgiver

Vil du lære av de beste? Bli med når Randstad kårer Norges beste arbeidsgiver 25. april.

Randstad Employer Brand Research er en stor undersøkelse som Randstad har gjennomført internasjonalt i snart 20 år. For første gang gjennomføres den nå i Norge. Det feirer vi med en stor prisutdeling på Sentralen i Oslo 25. april. Med Anne Lindmo som konferansier og HR-leder Lucy Adams fra BBC London og Disruptive HR, blir det en inspirerende ettermiddag for norske HR-ledere og andre som er interessert i å lære mer om hva som rører seg i norsk arbeidsliv.

Kontakt oss om du vil motta rapporten Randstad Employer Brand Research, med resultatene fra undersøkelsen. Rapporten frigis 25. april. Ønsker du tilgang til denne, så kontakt markedssjef Christian Børresen, christian.borresen@randstad.no 

Vi sitter også på et stort nettverk av arbeidsgivere og kandidater. Ta kontakt om vil ha forslag til gode caser i historier om temaet. 

 

Eivind Bøe
Administrerende direktør
909 98 150 / eivind.boe@randstad.no 

Christian Børresen
Markedssjef
992 62 869 / christian.borresen@randstad.no

Om Randstad Employer Brand Research

Undersøkelsen Randstad Employer Brand Research gjennomføres for første gang i Norge i år. Flere tusen nordmenn mellom 18 og 65 år er intervjuet om deres inntrykk av Norges største selskaper, og andre spørsmål knyttet til employer branding.

Selskapene som er undersøkt er de største og mest kjente virksomhetene i landet, fordelt på flere bransjer. Ingen av selskapene som er undersøkt er blitt forespurt om å delta ­– dette er en helt uavhengig undersøkelse. Respondentene er også jevnt fordelt i forhold til demografi, og utgjør dermed et tverrsnitt av landets befolkning. Intervjuene er gjort av TNS Kantar på oppdrag fra Randstad.Globalt har Randstad gjennomført undersøkelsen årlig siden 2000. Den gjennomføres nå i 31 land i verden.

Nøkkelord

Bilder

Anders Rønning i Tripletex
Anders Rønning i Tripletex
Last ned bilde
Eivind Bøe, daglig leder i Randstad Norway
Eivind Bøe, daglig leder i Randstad Norway
Last ned bilde
Eivind Bøe, daglig leder i Randstad Norway
Eivind Bøe, daglig leder i Randstad Norway
Last ned bilde
Eivind Bøe, daglig leder i Randstad Norway
Eivind Bøe, daglig leder i Randstad Norway
Last ned bilde

Lenker

Om Randstad

Randstad
Randstad
Haakon VIIs gate 5
0161 Oslo

400 21 400http://www.randstad.no

25. april kårer Randstad Norges mest attraktive arbeidsgiver. Kåringen er basert på Randstad Employer Brand Research, en stor spørreundersøkelse som Randstad globalt har gjennomført årlig siden 2000. Nytt i år er at undersøkelsen også gjennomføres i Norge.
25. april annonseres vinneren og listen over de 10 bedriftene nordmenn har best inntrykk av. Randstad Employer Brand Research vil finne sted på Sentralen i Oslo.

Om Randstad
Randstad er verdens største selskap innen fleksibel arbeidskraft og HR-service. Vi hjelper mennesker og virksomheter med å realisere sitt fulle potensial. Dette gjør vi ved å kombinere kraften i dagens teknologi med vår brennende interesse for mennesker. Selskapet håndterer daglig mer enn 600.000 arbeidstakere i 38 land, fordelt på 4826 kontorer, og omsatte i 2018 for 23,8 milliarder Euro. Randstad ble grunnlagt i 1960 av to studenter, er i dag børsnotert i Amsterdam og har hovedkontor i Diemen, Nederland. Se randstad.com. I Norge har Randstad kontorer over hele landet, og tilbyr tjenester innen rekruttering, bemanning og HR-løsninger. Les mer på randstad.no.

Følg saker fra Randstad

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Randstad på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Randstad

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom