Rydd en strand i sommer

Norske strender tilføres stadig ny søppel, og tross omfattende rydding i løpet av vårhalvåret er det fortsatt behov for å rydde både langs kysten og i innlandet.
Kaiservarden, Bodø. Foto: Sigrid Mogård

- Avfall på avveie er dessverre en stor utfordring i Norge, og over hele landet fortviler både innbyggere, næringsliv og myndigheter over forsøpling, sier daglig leder for Hold Norge Rent, Lise Gulbransen.

Avfall kastes og dumpes blant annet langs våre veier, på parkeringsplasser og i skogholt så vel som til havs, langs våre strender og i og langs vassdrag og innsjøer. Hold Norge Rent oppfordrer til forsvarlig avfallshåndtering, rapportering av forsøpling og frivillig opprydding.

Det er enkelt å bidra til opprydding. Det som trengs er noen å rydde sammen med, hansker og avfallssekker, samt en plan for håndtering av avfallet. Alle som ønsker å bidra, kan melde på ryddeaksjonen her: http://holdnorgerent.no/ryddenstrand

I sommermånedene arrangeres det dessuten en rekke aktiviteter som setter fokus på marin forsøpling og inviterer til ryddeaksjoner. Et utvalg av disse er beskrevet på Hold Norge Rents nettsider.

- I sommer kan man blant annet delta på Havfest i Lofoten i regi av Trevarefabrikken og eXXpedition Arctic, besøke Norsk Maritimt Museums utstilling «Håp for havet», delta i Teknas konkurranse «Rydd en strand i sommer» eller høre klima- og miljøminister Vidar Helgesen snakke om marin forsøpling under Arendalsuka 2016, forteller Gulbransen.

Se holdnorgerent.no for mer informasjon.

Ta kontakt med Hold Norge Rent på post@holdnorgerent.no for mer informasjon, bilder og intervjuavtaler.

Lise Gulbransen
Daglig leder i Hold Norge Rent

E-post: post@holdnorgerent.no
Telefon: +47 99227089

Kaiservarden, Bodø. Foto: Sigrid Mogård

Hold Norge Rent er en ideell forening som arbeider mot forsøpling. Foreningens overordnede mål er å engasjere frivillige til opprydding av søppel og farlig avfall i norsk natur og å forebygge forsøpling av miljøet. Vi rydder Norge!