Samferdselsdepartementet

Rv 23 Dagslett–E18: Vil se prosjektet under ett, for å kunne få ned prosjektkostnadene og sikre rasjonell gjennomføring

Del

Regjeringen foreslår å justere rv 23-prosjektet etter at grunnforholdene på Dagslett-Linnes har vist seg å være mer krevende enn tidligere antatt. Regjeringen vil derfor utvide planarbeidet slik at man nå ser prosjektet i sin helhet frem til E18. Dårlige grunnforhold har medført en kostnadsøkning på nærmere 850 millioner kroner sammenlignet med det som var kjent da Stortinget tidligere behandlet utbygging av veistrekningen. Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen tror det er penger å spare på å slå sammen flere parseller til et prosjekt.

- Det er viktig at vi får bygget en bedre rv 23. Veier har en viktig regional betydning, men dagens situasjon er ikke god nok. Både veistandarden og situasjonen for lokalsamfunnene er for dårlig. Samtidig gjør utfordringene vi har møtt med dårligere grunnforhold enn opprinnelig antatt, at vi nå må tenke annerledes. Vi foreslår derfor å endre prosjektet slik at vi jobber videre med en samlet og sammenhengende utbygging på hele strekningen Dagslett-E18. Dette sikrer oss bedre en langsiktig og helhetlig løsning, og vil også bidra til å redusere byggekostnader. Det kan selvsagt oppleves utfordrende at vi må endre prosjektet Dagslett-Linnes men gevinsten er at vi nå jobber for løsning helt frem til E18 når vi først er i gang. Erfaringer i andre prosjekt viser at det både gir oss mulighet for kostnadskutt og redusert anleggsperiode. Jeg håper og tror på godt samarbeid med lokale myndigheter slik at vi sammen finner best mulig løsning for alle parter, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Statens vegvesen gis nå i oppdrag å videre utrede alle relevante traséalternativ.

Etter dette vil Samferdselsdepartementet komme tilbake til Stortinget med et samlet opplegg for utbygging og finansiering av rv 23 på strekningen fra Dagslett til kryss med E18. Departementet vil også komme tilbake til Stortinget med forslag til hvordan gjelden til bompengeselskapet skal behandles.

Les mer:

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet går for to indre korridorer i videre planlegging av E39 Lyngdal vest - Sandnes3.8.2018 12:03Pressemelding

– En ny E39 med fire felt og 110 km/t vil endre mentalitet og horisonter for innbyggerne i Agder og Rogaland. En kraftig reduksjon i reisetid mellom Stavanger og Kristiansand vil styrke næringslivsklyngene og knytte regionene tettere sammen. Samtidig vil ny vei sørge for tryggere og sikrere reiser, både på de eksisterende veiene og på den nye veien. Samferdselsdepartementet går inn for to varianter av indre korridor i den videre planleggingen av strekningen E39 Lyngdal vest - Sandnes, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Ber Jernbanedirektoratet vurdere forbedringsmuligheter for Kongsvingerbanen17.7.2018 11:08Pressemelding

- Kongsvingerbanen spiller en viktig rolle for mange ulike deler av jernbanen nordøst for Oslo. For titusenvis av reisende er den primært en kjærkommen pendlerstrekning for stor-Oslo. Samtidig er den en viktig kobling for jernbanen mellom Norge og Sverige, hvor vi har sett stor trafikkvekst på persontogene mellom Oslo og Stockholm. Også næringslivet setter pris på strekningen, siden godstogene mellom Sør-Norge og Nord-Norge kjører på denne banen på sin tur via Sverige. Denne mangfoldige suksessen gjør at kapasiteten på jernbanestrekningen er i ferd med å bli sprengt. Derfor starter vi nå arbeidet med å se på løsninger for hvordan Kongsvingerbanen kan utvikles for å løse fremtidens transportbehov enda bedre, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom