Rustam Mehmandarov utnevnt til Java Champion

Tidligere denne uken ble Rustam Mehmandarov utnevnt til Java Champion av det internasjonale Java Community. Hittil har kun 3 andre personer i Norge kunnet smykke seg med denne tittelen, og Mehmandarov blir med dette del av en eksklusiv og høyt respektert gruppe.

Rustam Mehmandarov har nylig blitt utnevnt til den prestisjetunge tittelen Java Champion. Her fra arrangementet Javazone som han ledet tidligere i år. Foto: André Eide, fotogal.com

Java Champions utnevnes etter en streng og omfattende prosess med nominasjoner, stemmegivning og valg. Utmerkelsen går til personer i Java-miljøet som har blitt anerkjent for deres bidrag både som ledere, fagpersoner og personer som har innflytelse i miljøet. Programmet er internasjonalt og støttes av Oracle. Java Champions er imidlertid personer som er uavhengige av Oracle.

Mehmandarov sier at han er ydmyk over den prestisjetunge utmerkelsen.

- Jeg har jobbet og vært aktiv i dette fagmiljøet i flere år, og da ser man mye til Java Champions for eksempel på internasjonale Java-konferanser. Dette er fagpersoner jeg selv har sett veldig opp til, og det gjør meg selvfølgelig både takknemlig og stolt å nå være en del av denne gruppen, sier han.

Stor bidragsyter i det norske Java-miljøet

Mehmandarov har vært både styremedlem, nestleder og leder i javaBin, den norske brukerforeningen for Java som blant annet står bak arrangementet JavaZone i Oslo. Han har vært med å arrangere JavaZone i flere år og var tidligere i år leder for konferansen, som nå er den største av sitt slag i Europa. Konferansen var den 16. i rekken, og opplevde svært stor interesse. Pågangen var så stor at salget av de 45 partnerplassene ble revet bort samme dag som de ble lagt ut. Konferansen hadde over 3000 deltakere og lange ventelister.

Mehmandarov er også en ettertraktet foredragsholder på konferanser og kurs både i Norge og i utlandet. Som nyutnevnt Java Champion vil han trolig få enda flere forespørsler.

Er det ikke fristende å hvile på laurbærene?

- Nei, heller det motsatte, ler han.

- Jeg blir bare mer motivert til å bidra i dette miljøet, sier mannen som beskriver seg selv som lidenskapelig opptatt av kunnskapsdeling og IT-communities.

Et faglig forbilde

Rustam Mehmandarov har jobbet de siste syv årene som arkitekt i det norske IT-selskapet Computas. Ole-Magnus Bergby er leder for Java-avdeling i Computas som består av nærmere 50 konsulenter.

- Alle i Computas er utrolig stolte over Rustam og at han får denne utmerkelsen, sier Bergby. Han trekker frem den sterke betydningen av faglige forbilder.

- Det er klart det er inspirerende, kanskje spesielt for våre yngre utviklere, å se at det er mulig å oppnå den statusen Rustam nå har i Java-miljøet internasjonalt, selv om man jobber i et relativt lite IT-selskap i et lite land.

Bergby vil ikke ta noen ære for utmerkelsen.

- Nei, dette er fullt og helt basert på Rustams egen innsats, sier han bastant med et smil.

- Men i Computas har vi alltid hatt sterkt fokus på deling av kompetanse og på å bygge hverandre opp faglig. Det er kanskje litt av denne kulturen Rustam har tatt med seg utenfor bedriften, avslutter han.

Om Mehmandarov

Rustam Mehmandarov har over 10 års erfaring innen utvikling og arkitektur. Han har jobbet som konsulent i Computas i over 7 år og er fagnettverksleder for fagfeltet arkitektur og integrasjon. Han er aktiv på Computas fagblogg Grensesnittet med innlegg og podcasts.

Computas er en norsk leverandør av IT-løsninger og rådgivningstjenester innen teknologisk innovasjon. Selskapet leverer verdiskapende og samfunnsnyttige løsninger til både offentlig og privat sektor, og har særlig spisskompetanse innenfor offentlig forvaltning, justis, tilsyn, helse, logistikk, olje og gass. Computas jobber med alt fra apper som redder liv og prisvinnende saksbehandlingsløsninger, til dataanalyse, kunstig intelligens og omfattende, skybaserte innovasjonsprosjekter.

Bygger tidsmaskin for å redusere forsinkelser i kollektivtrafikken15.2.2018 08:55Pressemelding

Stavanger-området er noe mindre snørikt enn andre deler av landet i disse dager, men forsinkelser i kollektivtrafikken har også rogalendingene kjennskap til. Mobilitetsleverandøren Kolumbus har nå gått grundig til verks for å komme forsinkelser og kundeklager til livs. Sammen med eksperter på skyløsninger og maskinlæring fra Computas, har de utviklet prototypen til en "tidsmaskin" som kan predikere forsinkelser og eksakt posisjon på selskapets 450 busser opptil et år frem i tid.