Russisk NOC suspenderes, involverte utøvere utestenges og rene utøvere får delta

– Jeg synes utestengelsen av Russlands nasjonale olympiske komité, og utøvere som deltok i dette jukset, er riktig, sier idrettspresident Tom Tvedt.

Systematisk juks på nasjonalt nivå er et alvorlig angrep på idrettens integritet. Samtidig gjør IOC helt rett når de har bestemt at dagens beviselig rene russiske utøvere får lov å delta i OL denne vinteren, sier idrettspresident Tom Tvedt.

I kveld landet IOC på konklusjonen om å suspendere Russlands nasjonale olympiske komité. Det systematiske dopingjukset i forbindelse med OL i Sotsji får konsekvenser: Russiske utøvere må eventuelt konkurrere under olympisk flagg i OL.
- Dette er bra. Det undergraver hele det etiske fundamentet til De olympiske leker og troverdigheten til hele idretten, det de har holdt på med, sier Tvedt.

IOC åpner likevel for at utøvere som er kommet opp til olympisk nivå i perioden etter 2014, og som har vært underlagt et strengt antidopingregime gjennom den etablerte Pre Games Testing Task Force, muligheten til å kunne delta. Denne gruppen har gjennomført 7000 tester av 4000 utøvere siden april 2017, først og fremst rettet mot utøvere som kan komme til å delta i PyeongChang.

– Dette mener jeg at IOC også har gjort rett i. Idrettens antidopingregler har til hovedhensikt å beskytte de rene utøverne. Derfor mener vi det er riktig at utøvere som beviselig har vært underlagt et forsvarlig dopingkontrollregime får anledning til å delta i PyeongChang. Jeg mener det er riktig å ta individuelle hensyn. Det kan ikke være slik at utøvere som har kommet opp etter denne skandalen, og som beviselig er rene gjennom andre systemer enn det russiske skal straffes. Det ville vært en kollektiv avstraffelse av utøvere uten forbindelse til selve saken. Jeg er glad for at de kan konkurrere på samme vilkår som alle andre, avslutter Tvedt.