Frelsesarmeen

Rusfritt til fredag

I år tar vi sats og oppfordrer folk til ikke å drikke på en fredag.

Fredag 8. juni er det Rusfri dag. Da oppfordrer Frelsesarmeen folk til å holde seg rusfrie for å vise solidaritet med dem som lider av egen og andres rusbruk. I år er fokus på voksnes bruk av alkohol sammen med barn.

− Å være beruset oppfattes av mange som uskyldig. Likevel reagerer mange barn negativt på alkoholbruk lenge før det kalles fyll, sier Knut Haugsvær, leder for Frelsesarmeens rusomsorg.

Fem kjente ambassadører

Frelsesarmeen ønsker å rette fokus på at rusfrihet også er frihet fra skade og utrygghet, og vil at dagen skal være en dag for solidaritet og ansvar. Flere andre organisasjoner støtter dette, blant annet Blå Kors, Actis, Juvente, Retretten og IOGT markerer også dagen. Det er andre året Rusfri dag arrangeres, og i år støtter Helsedirektoratet kampanjen økonomisk.

I tillegg har vi ambassadører som brenner for det de mener er en viktig sak.

− Alkoholmisbruk er det største samfunnsproblemet i Norge. Det finnes knapt et menneske som i løpet av livet ikke kommer i nærkontakt med det. Derfor støtter jeg 8. juni som en rusfri dag, sier Ingebrigt Steen Jensen. Sammen med Line Verndal, Åge Aleksandersen, Julie Maria Dahl og Sven Nordin er han ambassadør for Rusfri dag.

Barneombudet: Må være varsomme

Folkehelseinstituttet anslår at 90.000 barn i Norge har foreldre som misbruker alkohol. Tar man med foreldre som har et risikabelt forbruk, kan man doble tallet. SIRUS anslår at mellom 50.000 og 150.000 barn bor sammen med foreldre med et risikofylt alkoholforbruk (rapporter lagt ved).

Det må vi ta på alvor. Og vår intensjon med denne kampanjen, er å få foreldre til å tenke over eget alkoholkonsum i samvær med barna sine. En film er laget med dette budskapet (se nedenfor).

Barneombud Reidar Hjermann mener at voksne bør være varsomme med alkohol når barn er tilstede.

− Av og til passer det dårlig å drikke. Vurderingsevnen og impulskontrollen svekkes hos den som ruser seg på alkohol. Når voksne ter seg slik, blir de uforutsigbare og annerledes, og barnas følelse av trygghet blir svekket. Barn ønsker å kjenne igjen de voksne de er sammen med, sier Hjermann.

Hele landet som arena

Fredag blir det markeringer i små og store byer i Norge (se nedenfor), i regi av de mange virksomhetene i Frelsesarmeen og Fretex-butikker, samt de andre organisasjonene. Folk vil få blant annet god drikke, brosjyrer med sterke historier, oppskrifter på alkoholfrie drikker og musikk.

Vi ønsker ikke å heve en moralsk pekefinger, men minne om at vi er på vårt beste sammen med barn når vi er oss selv.

Knut Haugsvær, leder for Rusfri dag og Frelsesarmeens rusomsorg
Telefon: 488 91 227. Twitter: @KapteinKnut

Ellen Marie Skjefstad, kommunikasjonsrådgiver i Frelsesarmeen
Telefon: 975 22 579

Nettsider og film
Facebook-arrangement: facebook.com/events/315310438518586/
Nettside: www.rusfridag.no

Det er laget film til Rusfri dag og korte klipp med statements fra ambassadørene. Dette finnes her: frelsesarmeen.no/rusfrifilmer/

Aktiviteter – et utvalg i landet

Oslo
. Nasjonaltheateret stasjon mellom kl. 07.30-17.30, stand med juice fra Brämhults og musikk.

Oslo . IOGT og Juvente står ved Oslo S i Oslo mellom kl. 07-10 med god eplemost og informasjon.

Drammen . På Fretex' Kafé påfyll vil det bli delt ut fruktpunch. Senere er det stand på torget.

Kirkenes . Her har Frelsesarmeen og Fretex stand i sentrum.

Tromsø . Tromsøværinger vil treffe på Rusfri dag-arrangører på torget fredag formiddag.

Bergen . Treff offiserer i full uniform i og utenfor Fretex-butikken. I Bakkegaten 7, behandlingssenter for rusavhengige, blir det gatefest kl. 17-19. Brass og Motbakkeorkesteret spiller, det blir vafler og god drikke.

Stavanger. Det blir stand på Arneageren-torg i regi av Frelsesarmeen og Fretex. Utdeling av smaksprøver kl. 11-14.

Tønsberg . Her blir det stand ved Farmandstredet med gode drikker og materiell.

Trondheim . Mellom kl. 08-17. Dagen åpnes ved en markering foran Rådhuset og Fylkehuset. Siden blir det stand i hovedgaten.  Politiet kommer innom standen i løpet av dagen, det samme gjør Rosenborg-spillere!

Kristiansand . Stand i Markens mellom kl. 12-13, her serveres det hjemmelaget drikke i fine stettglass.

Fretex-butikker landet over skal ha arrangementer.

Relevante forskningsrapporter
Nære pårørende av alkoholmisbrukere. Hvor mange er de og hvordan berøres de? (SIRUS 2009) http://sirus.no/filestore/Dummy_graphics/sirusrap.9.09.pdf

Barn av foreldre med psykiske lidelser eller alkoholmisbruk: omfang og konsekvenser (Folkehelseinstituttet 2011)

Bilder

Kaptein Knut Haugsvær, leder for Frelsesarmeens rusomsorg. Her fra Rusfri dag 8. juni i fjor.
Last ned bilde
Bilde av gutt som drikker juice. Fra boken "Drikk mer - 103 gode grunner". Illustrasjonsbilde.
Last ned bilde

Om Frelsesarmeen

Frelsesarmeen
Postboks 6866 St. Olavs Plass

22 99 85 00http://www.frelsesarmeen.no

Frelsesarmeen er en kristen kirke, bevegelse og organisasjon som arbeider i over 130 land og har til sammen 300 enheter rundt i Norge.

Gjennom rause og inkluderende møteplasser bidrar Frelsesarmeen til sosialt engasjement, tilhørighet og tro. Dørene våre er åpne for alle barn, unge, voksne, familier og eldre.

En sentral del av arbeidet er tjenester og tilbud for mennesker som lever i fattigdom, ensomhet eller rusavhengighet, de som sitter i fengsel, er utsatt for omsorgssvikt eller er ofre for menneskehandel, og de som er psykisk syke, pårørende, arbeidsledige eller arbeidsinnvandrere.

Frelsesarmeen har vært med å utvikle FNs bærekraftsmål og er en pådriver for å nå dem.

Følg pressemeldinger fra Frelsesarmeen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frelsesarmeen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Frelsesarmeen