Rune Midtgaard ny administrerende direktør i Norsk Luftambulanse AS

Rune Midtgaard skal lede selskapet i en svært viktig vekstfase når selskapet rigges til å drifte alle landets luftambulansebaser for helikopter fra 1. juni 2018.

Rune Midtgaard (53) tiltrådte som administrerende direktør i selskapet 1. november 2016. Han ble godkjent som accountable manager av Luftfartstilsynet i begynnelsen av januar 2017.

Midtgaard kommer fra stillingen som konserndirektør/CFO i vin- og brennevinsleverandøren Arcus. Han har tidligere jobbet som CFO i industribedriften Sunde Gruppen, med aksjeinvesteringer og aktivt eierskap i Industrifinans Forvaltning, som konsulent i Deloitte Consulting og som operatør i Forsvarets Spesialkommando.

- Jeg ser frem til å lede Norsk Luftambulanse AS i en fase der snart 40 års profesjonell innsats innen norsk medisinsk akuttberedskap er kronet med fornyet tillit og ansvar for drift av alle landets luftambulansebaser for helikopter fra juni 2018. Personlig er dette en unik og spennende mulighet til å kombinere erfaringen fra næringslivet med bakgrunnen fra Forsvaret og luftsportsmiljøet, i en organisasjon jeg opplever som profesjonell, dedikert og ekstremt operativ, sier Midtgaard.

Midtgaard er utdannet siviløkonom fra NHH og har militær utdanning som spesialjeger og befal fra Forsvarets Spesialkommando. Han har vært aktiv fallskjermhopper i 35 år med en rekke verv i Norges Luftsportsforbund innen sikkerhet, utdanning og ledelse, og har gått ekspedisjoner på ski til Sydpolen, Nordpolen og over Grønland.

Norsk Luftambulanse AS er i dag operatør ved ni av landets 12 luftambulansebaser for helikopter. I 2016 ble selskapet tildelt kontrakt for drift av alle basene gjennom offentlig anbudskonkurranse, og er derfor inne i en svært viktig oppbyggingsfase.

- Norsk Luftambulanse AS skal gjennom det neste halvannet året rekruttere, trene og fase inn et betydelig antall nye ansatte, anskaffe et stort antall nye helikoptre, etablere en ny standard for trening i et skreddersydd simulatoranlegg, samt overta tre baser. Dette blir krevende og spennende når vi samtidig skal levere beredskap 24 timer i døgnet, hele året. Omstilling med basis i vekst er imidlertid positivt og stimulerende, og en viktig oppgave blir å utvikle en robust organisasjon som både vil takle den nyvunne kontrakten og muligheter for ytterligere vekst, sier han.

Fakta Norsk Luftambulanse AS:

• Selskapet opererer ni luftambulansebaser for helikopter: Lørenskog (to helikoptre), Arendal, Stavanger, Bergen, Ål, Førde, Dombås, Trondheim og Evenes.
  • Tar over driften av basene i Brønnøysund, Ålesund og Tromsø fra 1. juni 2018.
  • Beredskapen omfatter helikopter og legebil, samt pilot og redningsmann.
  • Luftambulansetjenesten er offentlig finansiert, og selskapet flyr på kontrakt for staten.
  • Selskapet er et heleid datterselskap av Stiftelsen Norsk Luftambulanse.
  • I overkant av 160 ansatte er ansatt i Norsk Luftambulanse AS, som hadde en omsetning på ca. 400 millioner kroner i 2015.
  • Norsk Luftambulanse AS er i tillegg operatør av de tre statlig finansierte luftambulansebasene for helikopter i Danmark.