Røykvarslerens dag 1. desember: Èn av fem sjekker ikke røykvarsleren

1.12.2015 06:00 | Verisure

Røykvarslerens dag 1. desember markerer at vi nå går inn i årets mest brannutsatte måned, og hele én av fem nordmenn kan gå desember i møte uten en fungerende røykvarsler. Det viser en undersøkelse gjort av YouGov på vegne av Norges største boligalarmleverandør Verisure Securitas Direct.

Røykvarslerens dag er en fin anledning til å sjekke at røykvarsleren fungerer som den skal.

– Nordmenn er generelt flinke på brannsikring, men det er likevel så mange som 18 % som glemmer å bytte batteriene i røykvarsleren én gang i året. Vi vil derfor oppfordre alle som ikke har sjekket røykvarsleren på en stund til å benytte denne anledningen slik at man står best mulig rustet til det som tradisjonelt er årets mest brannutsatte måned, sier kommunikasjonssjef i Verisure Securitas Direct, Cecilie Knudsen.

Mest brannutsatt
Det var 1 045 branner i Norge i fjor i følge Nordstat.net, noe som er mest i Norden, og nesten dobbelt så mange som i Danmark og Finland. Så mange som 54 nordmenn omkom som følge av brann samme år. De fleste dødsbranner finner sted om natten, noe som understreker viktigheten av et velfungerende varslingssystem. Det er gjort store fremskritt på alarmfronten, og det er på tide å ta i bruk den nye teknologien for å redde liv, mener Knudsen.

– Vi bor i et av verdens mest brannutsatte land, men beskytter oss fortsatt med de samme røykvarslerne som for 30 år siden. Sannheten er at de tradisjonelle lokale røykvarslerne kommer til kort på enkelte områder, og ikke beskytter i like stor grad som man tror, sier hun.
– Tradisjonelle enkeltstående røykvarslere fungerer for eksempel kun lokalt, og forutsetter at beboerne faktisk hører alarmen. Er man for eksempel i dyp søvn, hører på høy musikk, eller befinner seg i et annet rom, kan det være svært risikabelt å stole blindt på et slikt system, advarer hun.
– De nye systemene består av røykvarslere og andre komponenter som snakker med hverandre, og varsler simultant derom røyk oppdages, samtidig som de forteller deg hvor i boligen det brenner. Disse systemene er også koblet til en alarmsentral som sørger for at du får assistanse og rask hjelp dersom det brenner, sier Knudsen.

Et overvåket alarmanlegg med kameradetektor kan se om og hvor det brenner på bilde som sendes til alarmsentralen. I tillegg til at beboer varsles er det nyttig informasjon for brannvesenet som rykker ut.

Aldri ute av drift
Med dagens alarmsystem blir det også mye enklere å sørge for at aller varslere fungerer som de skal.
– De nye systemene er kontinuerlig overvåket. Gjennomsnittlig levetid på batteriene i røykvarslerne i et Verisure-anlegg er i tillegg på hele åtte år, men dersom batteriene begynner å bli svake vil systemet oppdage dette, og du vil få en varsling på mobiltelefonen om at det er på tide å bytte batteri. Det samme gjelder dersom noen av komponentene i systemet er skadet. På den måten er man sikret på en helt annen måte enn hva tilfellet er med de tradisjonelle enkeltstående røykvarslerne, avslutter Knudsen.

Fakta:

Har røykvarsler:

Norge: 96%

Finland: 96%

Sverige: 94%

Danmark: 78%

Glemmer å skifte batteri én gang i året

Norge: 18%

Sverige: 26%

Danmark: 27%

Finland: 29%

Har brannslukkingsapparat:

Norge: 91%

Sverige: 61%

Finland: 39%

Danmark: 29%

Faktaboks: Røykvarslerens dag
Etablert av blant annet Norsk brannvernforening og DSB for å øke bevissthet rundt brannsikring i hjemmet.

Aksjon Boligbrann startet i 2003. I 10 år var Røykvarslerens dag en norsk tradisjon men fra 2013 gikk de nordiske landene sammen om å ha 1. desember som Røykvarslerens dag med tid for bytte av batteri og testing.

Tips og råd til effektiv brannsikring
Sørg for at du har røykvarslerei boligen – minst én i hver etasje. Røykvarslere skal monteres på høyeste punkt i taket og minst en halv meter fra veggen. Du bør minst ha en røykvarsler per 60 kvadratmeter. Avstanden mellom to røykvarslere bør ikke være større enn 12 meter. Test dem jevnlig og bytt batteri årlig.

Se etter røykvarslere som er optiske og seriekoblede slik at de sender signaler til hverandre og alle varsler dersom én oppdager røyk.

Sørg for at du har et brannslukkingsapparat slik at du kan slukke et branntilløp før det sprer seg. Brannteppe og brannstige kan også anbefales.

Lag en plan for hva hver enkelt i familien skal gjøre ved brann, og hold gjerne en brannøvelse for hvert halvår. Forsikre deg om at hele familien vet hvor de skal møte ved et evt. branntilfelle (for eksempel på fortauet utenfor boligen). På den måten kan man få til en effektiv evakuering fra en brennende bolig.

Slukk levende lys, bli ved komfyren når du lager mat og dobbeltsjekk at vaskemaskin, tørketrommel og komfyr er slått av når du legger deg eller forlater boligen

Installer boligalarm med røykdetektorer som er koblet til en alarmstasjon.

Cecilie Knudsen, kommunikasjonssjef Verisure Securitas Direct
Tlf. 900 13 681
E-post: cecilie.knudsen@verisure.no

Bilder

Èn av fem nordmenn sjekker ikke røykvarsleren årlig.

Om Verisure

Verisure
Drammensveien

Verisure, tidligere Securitas Direct, har over 25 års erfaring som alarmleverandør i Norge og er Norges ledende boligalarmleverandør.

Verisure har i dag over 200 000 kunder bare i Norge, og over 2 millioner kunder verden over.

Securitas Direct ble grunnlagt i 1988 som en del av selskapet Securitas i Norge, og i 2006 ble Securitas Direct etablert som eget selskap. I 2014 skiftet Securitas Direct navn til Verisure AS.

Tilkobling til vår egen alarmstasjon med overvåkning døgnet rundt, gratis vekterutrykninger og profesjonell installasjon er faste elementer i vårt alarmsystem.

Følg saker fra Verisure

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Verisure på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Verisure

Snart vinterferie: - Folk burde bekymre seg mer for innbrudd!17.2.2017 06:00Pressemelding

I en representativ undersøkelse svarer hele 79 prosent at de er helt eller delvis ubekymret for innbrudd i egen bolig. – Når samme undersøkelse også viser at en av fire sier de kjenner noen som har opplevd innbrudd, burde folk bekymre seg mer, advarer Peter Batta i Huseiernes Landsforbund. – Ved å følge enkle råd kan man redusere risikoen for å komme hjem fra vinterferie til endevendt hus, sier Batta.