Roser til gjensidig glede

Ansvarlig innkjøp av roser sikrer lokalsamfunn i Afrika en bedre fremtid.

Roser-i-Afrika

Fra venstre: Kvalitetssjef i REMA 1000 Martina Rabsch og Kategoridirektør i REMA 1000 Sven Ivar Lona ser på ulike rose-kvaliteter i Afrika.

Salgssuksess
Siden januar har REMA 1000 solgt roser som er produsert gjennom et samarbeid med utvalgte farmer i Afrika. Det har så langt vært en salgsuksess.

Kategoridirektør for blomster i REMA 1000, Sven Ivar Lona, er sterkt engasjert i Roseprosjektet.

– For hver solgte rosebukett går et bidrag til lokalsamfunnet rundt rosefarmene. I første omgang gjelder ordningen vår bestselgende rosebukett, forklarer Sven Ivar.
Ansvar-roser

Utvalgte utviklingsprosjekter
Pengene gis til konkrete utviklingsprosjekter som lokalbefolkningen selv ønsker og trenger. Hvilke prosjekter som skal støttes avgjøres av i samarbeid med farmene.

Martina Rabsch, Kvalitetssjef i REMA 1000 besøkte flere rosefarmer i Afrika i mars.

– Roseproduksjonen har lange tradisjoner i Kenya og er av høy kvalitet. Høyden over havet gir optimale forhold, det er varmt om dagen og noe kjøligere om natten. Produsentene arbeider kontinuerlig med å utvikle sorter som gir god holdbarhet og egenskaper som kundene verdsetter. Fokus bant annet på sorter som har mindre og ikke så spisse torner er konkrete tiltak for å redusere unødvendige skader for de som plukker og for de som skal håndtere rosene videre, forteller Martina.

Ansvar-i-Afrika

Det legges ned mye arbeid i opplæring av de ansatte og tilrettelegge for gode arbeidsforhold, hele lokalsamfunn og familier kan være engasjert i roseproduksjonen.

– Ansvarlig og bærekraftig produksjon av kvalitetsroser er avgjørende for vårt engasjement i og rundt farmene, sier Martina.

Glade barn

Fremtiden i lokalsamfunnet rundt rosefarmene ivaretas ved hjelp av stabile arbeidsplasser.

Arbeid sikrer fremtiden
Havva Kara Skogstø, Sjef for Miljø og ansvarlig innkjøp i REMA 1000 applauderer prosjektet, og har også vært svært deltakende gjennom hele prosessen.

– Dette er fremtidens måte å støtte lokalsamfunn i utviklingsland på. Ved å sikre at farmene er godt rustet både økonomisk og arbeidsforholdsmessig håper vi at lokalsamfunnet skal blomstre og bli levedyktige i lang tid. Familiene trenger en stabil inntekt, samtidig som skoler og andre infrastrukturelle tiltak kan bygges opp, sier Havva.

Ansvarsrosen koster 69 kroner(79 kroner i deler av landet) og selges i alle landets REMA 1000-butikker.

Roser-i-butikk

Les mer om ansvarlig innkjøp i Ansvarsrapporten.