Rørosmeieriet hedret på Norges største matfestival

- På Norges største matfestival skal vi selvsagt hedre noen av Norges beste lokalmatprodusenter, sa Landbruks- og matminister Jon Georg Dale da han delte ut Spesialitet-merket for utvalgt lokalmat til Rørosmeieriet på åpningen av Matstreif i Oslo.

Meieribestyrer Trond Vilhelm Lund og Statsråd Jon Georg Dale.

Rørosmeieriet fikk Spesialitet-merket for sin Yoghurt med tyttebær. Den er produsert på økolgisk melk fra Rørosområdet, og har også Ø-merket.

- Vi har som mål at alle yoghurter skal spesialitetsmerkes – det er et bevis på kvalitet og gjør at norsk yoghurt kan konkurrere i ei hylle preget av import. Vår yoghurt er basert på tettekulturen som jo er den gamle «norske yoghurten». Norsk Yoghurt kunne vært Tjukkmjølk, sier Trond Vilhelm Lund, meieribestyrer hos Rørosmeieriet, og fortsetter;

- Spesialitetsmerket er et hedersmerke for oss, og noe vi strekker oss mot. Det er få produkter vi får så gode tilbakemeldinger på smak som denne. Vi gleder oss til å få den ut i butikk, avslutter Trond Vilhelm Lund, fra Rørosmeieriet.

- Røros har alltid ligget langt framme på nyskaping kombinert med bruk av lokale og tradisjonelle ressurser. Yoghurt med tyttebær er et godt eksempel på det, sier Nina Sundqvist, administrerende direktør i Matmerk. -Den kommer på frokostbordet mitt, garantert!

Utvalgt av jury

Spesialitet-merket er et informasjonsmerke for norskprodusert mat og drikke, basert på de beste lokale råvarene, særegne lokale oppskrifter og laget av stolte fagfolk.

Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet bestemmes av en uavhengig fagjury, som sniffer, smaker og smatter seg gjennom produktene som ønsker å bruke merket. Fagjuryen vurderer grundig kvalitet og smak før de tildeler Spesialitet og ledes av Lars Sponheim.

Om Tyttebæryoghurten ble det sagt at dette er en frisk og god yoghurt med tydelig smak av tyttebær.

Meieribestyrer Trond Vilhelm Lund og Statsråd Jon Georg Dale.