Rørosinger vant Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris 2016

Matentusiastene Ingulf Galåen og Mikael Forselius fra Røros er årets vinnere av Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris og får tittelen årets lokalmatfyrtårn. – Desse to er verkeleg blant dei vi trygt kan seie har vore fødselshjelparar og eldsjeler bak den eventyrlege aukinga i salet av lokal mat og drikke vi no ser i Noreg, sa landbruks- og matminister Jon Georg Dale da han delte ut prisen under årets Matmerks Fagdag Norsk Mat.

Statsråd Jon Gerog Dale, Mikael Forselius og Ingulf Galåen

De to vinnerne fra Røros utmerker seg spesielt innen området mat, sunt kosthold og matkultur med hovedvekt på det norske. I år lette Matkulturprisens styre etter ildsjeler som er verdig tittelen lokalmatfyrtårn, og deler kunnskap og betydningen av å satse på norsk lokalmat og drikke.

– Å vinne Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris 2016 er en stor ære vi veldig takknemlig for. Prisen hedrer hele mat og reiselivsatsingen på Røros, og alle menneskene som står bak arbeidet. Det er et godt samarbeid mellom mennesker som unner hverandre suksess og drar hverandre opp som er en av grunnene til at vi har kommet så langt, sier Ingulf Galåen.

– For ti år siden la vi en mat og reiselivsplan som skulle bygge Røros sin historie, tradisjon og unikhet. Mange mennesker har vært med i dette arbeidet, og derfor skal vi blant annet bruke prispengene til å lage en diger matfest til underholdning og inspirasjon for alle som har vært med hele veien, sier Mikael Forselius.

Anerkjent og attraktiv pris
Under Matmerks Fagdag ble Matkulturprisen delt ut for 23. gang, og rørosingene mottok et stipend på 30.000 kroner. Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris er en anerkjent og attraktiv pris med fokus på norsk matkultur og norske matverdier. Den ble opprettet som en hyllest til Ingrid Espelid Hovig på hennes 70 årsdag.

Bidrar til å sette Røros på matkartet
Fagjuryen for Ingrid Espelid Hovigs Matkulturpris har i år bestått av; Andreas Viestad, Einar Risvik, Liv Gregersen Kongsten, Nina Sundqvist, Kay Nilsen, Laila Grastvedt.

I juryens begrunnelse sides blant annet;

Ingulf Galåen er en fremtidsrettet og nyskapende entusiast, og eier og driver Galåvolden Gård som er den ledende produsent av gårdsmat i Rørostraktene.

Mikael Forselius er administrerende direktør ved Røros Hotell, og har bidratt til å sette Røros på kartet som en matdesitnasjon gjennom fokus på lokalmat og råvarer fra Røros-regionen.

Begge har vært sentrale i oppbygningen av Rørosmat SA, som i dag er Norges fremste matnettverk med landsdekkende distribusjon, og er verdige vinnere av Ingrids Matkulturpris

For mer informasjon, kontakt: Nina Sundqvist, tlf: 917 85 620

Se også www.matmerk.no for mer informasjon

Statsråd Jon Gerog Dale, Mikael Forselius og Ingulf Galåen

Matmerk er en stiftelse opprettet av Landbruks- og matdepartementet. Matmerks hovedoppgave er å styrke konkurranseevnen til norsk matproduk­sjon gjennom kvalitetssystemer, merkeordninger og markedsføring. Matmerk eier merkeordningene Nyt Norge og Spesialitet samt bidrar til lovbeskyttelse av norske matskatter gjennom merkeordningen Beskyttede betegnelser. I tillegg ivaretar Matmerk kvalitetssikring av norsk landbruk gjennom kvalitetssystem i landbruket (KSL).