Romeo og Julie til Nord-Norge og Lillehammer

Forestillingen Romeo og Julie med Nasjonalballetten UNG og Kingwings Crew har gått for fulle hus og blitt en «hit» blant publikum. Nå legger den ut på turné til Hammerfest, Harstad, Bodø og Lillehammer.
Anaïs Touret i rollen som Julie og Morad Aziman som Romeo.
Foto: Jörg Wiesner
Anaïs Touret i rollen som Julie og Morad Aziman som Romeo. Foto: Jörg Wiesner

«Den Norske Opera & Ballett har produsert en Romeo og Julie-versjon som er uten sidestykke i norsk dansehistorie.» Det skrev avisen Fædrelandsvennen etter Nasjonalballetten UNG og Kingwings Crews opptreden i Kilden i Kristiansand i høst.

I Romeo og Julie møter vi to familier som kjemper mot hverandre. Danserne demonstrerer den eksplosive kraften som ligger i både breakdance og ballett, det hele iscenesatt av koreograf og regissør Patrick King – mannen bak suksessen Kingwings vs. Nasjonalballetten. Breakerne i Kingwings og danserne i UNG har ulik bakgrunn, og de kommer fra ulike kulturer og forskjellige land. I Romeo og Julie spiller de ikke bare roller - stykket er dem. Etter fulle hus i Oslo, Bergen, Trondheim og Kristiansand, legger forestillingen nå ut på turné til Hammerfest (Arktisk Kultursenter, 15. mars), Harstad (Harstad Kulturhus, 19. mars), Bodø (Stormen Kulturhus, 21. mars) og Lillehammer (Maihaugsalen, 26. mars).

Rollen som Julie danses av Anaïs Touret fra Nasjonalballetten UNG, mens Morad Aziman fra Kingwings Crew gjør rollen som Romeo. I rollen som kjærlighetsgudinnen Love finner vi Nasjonaloperaens solist Eli Kristin Hanssveen. Etter turneen til Nord-Norge og Lillehammer går turen videre til Madrid og Spania, før forestillingen settes opp på Hovedscenen i Operaen i april. Norgesturnéen er gjort mulig med støtte fra Norsk Tipping og Statkraft.

Nasjonalballetten UNG ble lansert våren 2015 og består av 11 dansere mellom 17 og 23 år. Ballettsjef Ingrid Lorentzen ønsket å samle noen av de største norske og utenlandske dansetalentene under Operaens tak. Kompaniet ledes av Kaloyan Boyadjiev, som også er solist i Nasjonalballetten og koreograf. Kompanietet er muliggjort igjennom støtte fra Talent Norge AS, Sparebankstiftelsen DNB, Skipsreder Tom Wilhelmsens stiftelse, Norsk Tipping, Statkraft og Scatec. Våren 2016 debuterte kompaniet med en egen forestilling, som det ble nominert til kritikerprisen for.

Kingwings Crew ble startet i 2005 og består av dansere fra ulike deler av verden. Gruppen ble landskjent gjennom TV-programmet Norske Talenter, og har gjort seg sterkt bemerket i program som TV-aksjonen og Stjernekamp. De har vunnet en rekke store battles i Norge og i utlandet. Gruppen var norgesmestre i break 2009–2013 og ble hedret med Oslo bys kunstnerpris i 2015.

For pressebilletter, intervjuer og mer informasjon, kontakt:
Kommunikasjonsrådgiver, Camilla Yndestad
Tlf: 95751006
E-post: cy@operaen.no

Anaïs Touret i rollen som Julie og Morad Aziman som Romeo.
Foto: Jörg Wiesner
Anaïs Touret i rollen som Julie og Morad Aziman som Romeo. Foto: Jörg Wiesner

Om Den Norske Opera & Ballett

Kirsten Flagstads pl. 1

21 42 21 21http://www.operaen.no

Den Norske Opera & Ballett er landets største musikk- og scenekunstinstitusjon, og skal presentere opera, ballett og konserter av høyeste kunstnerisk kvalitet. DNO&B består av kompaniene Nasjonalballetten og Nasjonaloperaen, foruten Operaorkestret, Operakoret, Barnekoret og Ballettskolen.