Norges Bilbransjeforbund (NBF)

RøhneSelmer slutter seg til NBFs bransjeløsning for innsamling av produktinformasjon og Stoffkartotek

Del
RøhneSelmer har nå nylig inngått avtale om bruk av ProductXchange, et bransjesystem som bl.a. NBF (Norges Bilbransjeforbund) står bak. At deres hovedleverandør tilbyr automatisk distribusjon av produktdokumentasjon til bransjesystemet, har forenklet hverdagen og gjort RøhneSelmer til en tryggere og bedre arbeidsplass for de ansatte.

Servicemarkedsdirektør Ian Derrick forteller at RøhneSelmer har vært gjennom en prosess, hvor de bl.a. annet har fokusert på å etablere rutiner som vil bidra til å forbedre RøhneSelmer som leverandør ovenfor deres kunder og som arbeidsplass for sine ansatte. Gjennom deres medlemskap i NBF og gjennom sin hovedleverandør av kjemikalieprodukter, ble de presentert for fordelene ved bransjesystemet ProductXchange.

En enklere og tryggere hverdag

«Alle våre ansatte har nå tilgang til oppdatert stoffkartotek digitalt på pc eller mobil. I tillegg har vi også stoffkartotek i permer på de ulike avdelinegen våre. Det at vi nå f.eks enkelt kan scanne en QR-kode, gjør at tilgangen til den nødvendige informasjonene som finnes i sikkerhetsdatablader blir enklere.

For oss har det vært viktig å velge en solid leverandør, som har et veletablert distribusjonsnettverk, gode og innarbeidede produkter og som kan hjelpe oss med de forpliktelse vi er pålagt av lov i forhold til kjemikaliehåndtering. Würth leverer produktdokumentasjon automatisk til oss i ProductXchange når vi handler, fordeler sikkerhetsdatablader til riktig sted i organisasjonen vår og våre ansatte har dette tilgjengelig rett på sin smarttelefon. Vi får også en samlet oversikt over alt som brukes på alle våre avdelinger. I tillegg til dette vil bransjesystemet også informere oss om alternative produkter fra Würth, dersom produktet vi bruker inneholder stoffer som er skadelige for helse eller miljø. Dette gjør at vi sparer mye tid samtidig som at vi også kan ta bedre vare på våre ansatte og bli en tryggere arbeidsplass» – avslutter Derrick.

Ønsker å gjøre hverdagen lettere for kundene

«Vi ønsker å befeste vår posisjon som markedsledende leverandør til bilbransjen. For å oppnå dette er vi nødt til å lytte til kundene våre, og i den grad det er mulig bidra til å gjøre deres hverdag enklere. Gjennom å tilby gode produkter , tjenester og nå også gjennom automatisk distibusjon av produktdokumentasjon, håper vi på å oppnå nettopp dette. Vi vet at våre kunder har et regelverk å forholde seg til når det kommer til kjemikaliehåndtering, og vi er glade for å kunne bistå i å håndheve regelverket» – sier Jørn Jonassen, Key Accound Manager Div. Auto i Würth Norge AS.

Bransjesystem gir økt kvalitet i bransjen

Fagsjef HMS i Norges Bilbransjeforbund (NBF), Ingrid Engesæt forteller at NBF i flere år har vært en pådriver i forhold til å øke fokuset på kjemikalier, både ovenfor sine egne medlemmer, men også for bransjen generelt.

«Vi vet at fokuset på dette området kunne vært større, noe som er synd med tanke på antallet skader som oppstår som følge av bruk og eksponering for kjemikalier over tid. Tidligere tilsynsaksjoner tyder på at behovet for gode verktøy og kunnskap er stort. Under kjemikalieaksjonen i 2010 fant man at rundt 70 % av de kontrollerte hadde mangler i sitt stoffkartotek. 20 % hadde ikke stoffkartotek i det hele tatt. Det var altså svært få som hadde alt i orden.

En ny tilsynsaksjon i 2015 viser at det fortsatt er store feil og mangler i stoffkartotekene. Av 300 kontrollerte virksomheter i 2015, hadde 50 % ikke oppdatert stoffkartotek, og 40 % av de besøkt manglet nødvendig informasjon og opplæring i bruk av stoffkartotek. Tilsynet fant også feil i 60 % av kontrollerte sikkerhetsdatablader. Det er altså fortsatt langt igjen før vi har god kontroll på dette.

For oss i NBF er det viktig at våre medlemmer får en merverdi og et verktøy som bidrar til økt kvalitet i bransjen. Ikke minst et verktøy som gjør det overkommelig å følge norsk og europeisk regelverk når det gjelder å ha kontroll på kjemikaliene vi bruker hver dag.

Av den grunn har vi også i mange år stått bak og vært en pådriver for bransjeløsningen ProductXchange, og det er gledelig å se at leverandører som Würth virkelig bidrar til å forenkle hverdagen til Røhne Selmer og våre andre medlemsbedrifter» – avslutter Engesæt.

Kontaktpersoner:

RøhneSelmer: Ian Derrick, Mob: 48149744 Epost: ian@rohneselmer.no

Würth Norge: Jørn Jonassen, Mob: 90082174 Epost: jorn.jonassen@wuerth.no

NBF: Ingrid Engesæt, Mob: 91804076 Epost: ingrid.engeset@nbf.no

coBuilder: Øystein Iversen, Mob: 95982616 Epost: iversen@cobuilder.no

Bilder

Om Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Norges Bilbransjeforbund (NBF)
Middelthunsgate 27
0368 Oslo

22 54 21 00http://www.nbf.no
Norges Bilbransjeforbund (NBF) er en landsdekkende interesseorganisasjon for nybilforhandlere og verksteder, og vi er tilsluttet NHO som bransje- og arbeidsgiverorganisasjon. NBF er den samlende organisasjonen for aktører både innenfor lette og tunge kjøretøy. Vi organiserer merkeforhandlere, mekaniske verksteder, skade- og lakkverksteder, bilglassverksteder, dekkverksteder og bilbergere. NBF har hovedkontor i Oslo, og er representert over hele landet gjennom 23 lokalforeninger.

Følg pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norges Bilbransjeforbund (NBF) på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norges Bilbransjeforbund (NBF)

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye