Samferdselsdepartementet

Rogfast: Verdens lengste og dypeste undersjøiske veitunnel

5.4.2017 16:31 | Samferdselsdepartementet

Del

Regjeringen har i dag lagt frem forslag om utbygging og finansiering av prosjektet E39 Rogfast i Randaberg, Kvitsøy og Bokn kommuner i Rogaland for Stortinget. - Dette vil bidra til å knytte næringsliv og befolkning tettere sammen på Vestlandet, og er det første ferjeavløsningsprosjektet i vår ambisjon om en ferjefri E39 mellom Kristiansand og Trondheim, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen. Tunnelen vil bli verdens lengste og dypeste undersjøiske vegtunnel.

Prosjektet E39 Rogfast blir verdens lengste og dypeste undersjøiske tunnel. Når Rogfast er på plass vil reisetiden mellom Stavanger og Bergen bli redusert med om lag 40 minutter. Det vil samtidig legge til rette for et utvidet bo- og arbeidsmarked i regionen, noe som styrker viktige næringsklynger.

Finansieringsplanen for prosjektet legger til grunn anleggsstart ved årsskiftet 2017-2018 eventuelt tidlig i 2018 og trafikkåpning i 2025 eller 2026. Prosjektet er anslått å koste rundt 16,4 milliarder kroner. Statens andel er økt betydelig fra opprinnelig forslag på ca 2,5 milliarder kroner, og innebærer nå statlig finansiering på totalt ca 5,1 milliarder kroner. 1,6 milliarder kroner av disse kommer fra regjeringens ordning for å redusere bompengenivået. I tillegg legger regjeringen opp til at staten skal stille opp med inntil 1,6 milliarder ytterligere dersom det er kostnadsoverskridelser, for å unnta bilistene for økte bomtakster.

- Vi har jobbet for å redusere bompengenivået innenfor de grenser vi har klart å få flertall for i Stortinget. Bomtaksten for en personbil er stipulert til 360 kr uten rabatt. Med rabatt reduseres taksten til 288 kroner pr passering. I proposisjonen anslås mulighet for lavere bomtakster dersom prosjektet klarer lånefinansiere til lavere rente enn 5,5 prosent. Et prosentpoeng lavere rente kan gi inntil 50 kroner lavere brutto bomtakst. Prosjektet har tatt lang tid å forberede, delvis grunnet prosjektets kompleksitet og delvis fordi man har måttet endre på stigningsgraden i tunnelen utfra sikkerhetshensyn. Alle tilpasningene og kvalitetssikringen har tatt noe mer tid enn opprinnelig antatt, men det er viktig at risikoen er lav og håndterbar når så store ting skal bygges og finansieres, sier Solvik-Olsen.

Prosjektet vil omfatte en undersjøisk toløps tunnel under Boknafjorden mellom Harestad i Randaberg kommune og Arsvågen i Bokn kommune og en ettløps tunnelarm opp til Kvitsøy kommune. Finansieringen er basert på bompenger og statlige midler, med en bompengeperiode på 20 år og en gjennomsnittstakst per passering på 374 kroner.

Nøkkelord

Kontakter

Lenker

Om Samferdselsdepartementet

Samferdselsdepartementet
Samferdselsdepartementet
Akersgata 59 (R5)
Oslo

22 24 90 90http://sd.dep.no

Samferdselsdepartementet har det overordnede ansvaret for rammevilkår for post- og televirksomheten, for luftfarts-, veg- og jernbanesektoren, for riksvegferjene, kystforvaltningen og havne- og sjøtransportpolitikken.

Følg saker fra Samferdselsdepartementet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Samferdselsdepartementet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Samferdselsdepartementet

Muligheter for kostnadsreduksjon og økt samfunnsnytte for nye veiprosjekter på E6 og E16 skal kartlegges18.8.2017 14:48Pressemelding

- Det er viktig å bygge ut nye motorveistrekninger for å bedre framkommeligheten og styrke trafikksikkerheten. Samtidig er vi i er opptatt av å få mest mulig vei for pengene. Prosjektene E6 Ringebu – Otta og E16 Slomarka – Herbergåsen – Nybakk har hatt store kostnadsøkninger og for å kartlegge mulighetene for å redusere kostnadene eller øke samfunnsnytten ønsker vi å trekke på kompetansen til både Statens vegvesen og Nye Veier, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vil gjøre det enklere å bygge ekomnett langs veier og jernbanelinjer11.8.2017 11:16Pressemelding

- Elektronisk kommunikasjon blir en stadig viktigere del av hverdagen vår. For å gjøre ekomnettene mer robuste, er det derfor behov for å etablere flere alternative nett og føringer over hele landet med god kapasitet. Her er det i dag et uutnyttet potensial i vei- og baneinfrastrukturen vår. Vi ønsker derfor at ledig kapasitet til fibernett og føringsveier skal bli lettere tilgjengelig for tilbydere av ekomnett ved bygging og oppgradering av veier og jernbanelinjer, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Vossebanen: Strekningen Arna-Stanghelle planlegges som tidligere forutsatt11.8.2017 11:08Pressemelding

- Jeg er opptatt av at infrastrukturprosjekter skal planlegges så effektivt som mulig. Avtalen om planleggingsmidler til jernbanestrekningen Arna-Stanghelle som Jernbanedirektoratet og Bane NOR nå har undertegnet, sikrer at prosjektet planlegges uten opphold, akkurat slik vi har forutsatt hele tiden. Dette bidrar til at byggingen kan komme i gang så tidlig som mulig, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Signerte ny belønningsavtale om bedre kollektivtransport i Grenland9.8.2017 14:38Pressemelding

- Regjeringen ønsker at kollektivtransporten skal ta en større del av dagens persontransport med bil i byområdene. Grenland er blant de største byområdene i landet, og det er derfor viktig at kollektivtilbudet er attraktivt. Utviklingen de siste årene har vært god, og med den nye belønningsavtalen legger vi til rette for at enda flere skal velge kollektivtransport istedenfor bil i byområdet, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

Betre og meir miljøvennlig ferjesamband i indre Sogn13.7.2017 12:00Pressemelding

- Regjeringa ønsker ein meir fleksibel kvardag for folk og næringsliv i heile landet. No styrkar vi riksvegferjesambanda Mannheller-Fodnes og Hella-Vangsnes-Dragsvik i Sogn og Fjordane slik at det får betre løysing for reserveferje. Det skal vere på plass tidlegare enn i dag ved driftsbrot, for å sikre gode tilbod til ei kvar tid. Fartøya skal òg driftast på låg- eller nullutsleppsteknologi, seier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom