Sparebank 1

Robot skal sjekke frontrutene

Del

Dagens frontruter er spekket med sensorer og koster mye mer enn før. Forsikringsselskap tar nå i bruk kunstig intelligens for å styrke kontrollen av bilglass-skader.

Roboten Tellef Taksthjelper studerer bilder og dokumentasjon av skader på frontruter, og skal bidra til at alle innmeldte glass-skader blir riktig behandlet. Her demonstreres teknologien med en app.
Roboten Tellef Taksthjelper studerer bilder og dokumentasjon av skader på frontruter, og skal bidra til at alle innmeldte glass-skader blir riktig behandlet. Her demonstreres teknologien med en app.

Roboten Tellef Taksthjelper studerer bilder og dokumentasjon av skader på frontruter, og skal bidra til at alle innmeldte glass-skader blir riktig behandlet.

- Nå som bilrutene blir dyrere med avansert sensorteknologi blir det enda viktigere for oss å få sjekket alle skader som meldes inn, og også avdekke svindelforsøk. For eksempel kan frontruteskift på en Mitsubishi Outlander Phev fort koste mellom 20.000 og 30.000 kroner, sier Jørgen Hjelm Bakkerud, leder for forsikringsoppgjør på motor i SpareBank 1 Forsikring.

SpareBank 1 Forsikring har de siste fire årene hatt omlag 100.000 glass-skader på bil. Utbetalingen på disse skadene er på over 500 millioner kroner.

- Vi må også sikre at kundene får riktig rute som tåler den belastningen som bilfabrikanten krever slik at det er trygt for våre kunder å kjøre med ny rute, sier Bakkerud.

Kunstig intelligens skal avdekke juks

I dag går de fleste glass-saker rett til utbetaling. Kun 1 av 10 innmeldte saker kontrolleres. Forsikringsselskapet avdekker jevnlig slurv, juks eller svindel i de sakene som blir kontrollert, men mener det er et langt høyere potensial. Slurv og juks går ut over felleskapet og dermed også prisen for folk flest. 

- Dette ønsker vi slutt på. Derfor har vi laget Tellef Taksthjelper, en robot som skal hjelpe oss med å blant annet detektere slurv og juks. Tellef vil jobbe med det samme datagrunnlaget som vi har i dag, men vil være mye raskere og mer treffsikker slik at vi kan forhindre at lovlydige kunder betaler for de som jukser, sier Lars Erlend Leganger, teamleder for maskinlæring og kunstig intelligens i SpareBank 1 Forsikring.

Tellef lærer hele tiden nye ting

Roboten Tellef skal ikke erstatte de menneskene som jobber med kontroll i dag, men hjelpe de til å bruke tiden sin på å følge opp faktiske svindelsaker fremfor å lete etter de. I starten vil Tellef undersøke relativt enkle og konkrete ting som at skadene er merket riktig, at det er vedlagt skademelding og annen dokumentasjon som kreves fra glassverkstedene. Dette er repetive oppgaver som er lett å automatisere.

- En robot som Tellef gjør det han har lært og får beskjed om å utføre. Så jobben vår nå er å fortsette å mate Tellef med bilder og algoritmer slik at han lærer nye ting han skal gjøre og se etter. Vi har laget Tellef med lignende teknologi som i Googles bildegjenkjenning, sier Leganger.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Roboten Tellef Taksthjelper studerer bilder og dokumentasjon av skader på frontruter, og skal bidra til at alle innmeldte glass-skader blir riktig behandlet. Her demonstreres teknologien med en app.
Roboten Tellef Taksthjelper studerer bilder og dokumentasjon av skader på frontruter, og skal bidra til at alle innmeldte glass-skader blir riktig behandlet. Her demonstreres teknologien med en app.
Last ned bilde
En app demonstrerer hvordan Tellef taksthjelper jobber. Roboten Tellef Taksthjelper studerer bilder og dokumentasjon av skader på frontruter, og skal bidra til at alle innmeldte glass-skader blir riktig behandlet
En app demonstrerer hvordan Tellef taksthjelper jobber. Roboten Tellef Taksthjelper studerer bilder og dokumentasjon av skader på frontruter, og skal bidra til at alle innmeldte glass-skader blir riktig behandlet
Last ned bilde
En app demonstrerer hvordan Tellef taksthjelper jobber. Her identifiserer den en skademelding, som glassverkstedene plikter å legge med. Roboten Tellef Taksthjelper studerer bilder og dokumentasjon av skader på frontruter, og skal bidra til at alle innmeldte glass-skader blir riktig behandlet.
En app demonstrerer hvordan Tellef taksthjelper jobber. Her identifiserer den en skademelding, som glassverkstedene plikter å legge med. Roboten Tellef Taksthjelper studerer bilder og dokumentasjon av skader på frontruter, og skal bidra til at alle innmeldte glass-skader blir riktig behandlet.
Last ned bilde
Lars Erlend Leganger, teamleder for maskinlæring og kunstig intelligens i SpareBank 1 Forsikring.
Lars Erlend Leganger, teamleder for maskinlæring og kunstig intelligens i SpareBank 1 Forsikring.
Last ned bilde
Jørgen Hjelm Bakkerud, leder for forsikringsoppgjør på motor i SpareBank 1 Forsikring.
Jørgen Hjelm Bakkerud, leder for forsikringsoppgjør på motor i SpareBank 1 Forsikring.
Last ned bilde

Om Sparebank 1

Sparebank 1
Sparebank 1
Hammersborggata 2
0179 Oslo

http://www.sparebank1.no

SpareBank 1 Gruppen AS er et forsikringsdominert finanskonsern og morselskap til flere datterselskaper som alle utvikler og leverer produkter til SpareBank 1-alliansens banker rundt om i landet. Enkelte av datterselskapene leverer også produkter til LOs forbund og forbundsmedlemmer gjennom fordelsprogrammet LOfavør.

SpareBank 1 er en allianse med banker over hele landet. Vi er til sammen ca. 7 500 ansatte, hvorav rundt 1 200 er tilknyttet SpareBank 1 Gruppen, SpareBank 1 Banksamarbeidet og datterselskaper. SpareBank 1-alliansen ble etablert i 1996 i Henningsvær. Les mer om SpareBank 1-alliansen på sparebank1.no

Følg saker fra Sparebank 1

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Sparebank 1 på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Sparebank 1

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom