Robert Smith-Hald er ute med ny singel

Foto: Fiona Smith-Hald

Robert Smith-Hald er aktuell med en brennhet, ny singel i dag.

Låtskriver, multikunstner, forfatter, øldesigner- og brygger Robert Smith-Hald er ute med sin nye singel «Red Hot Mamma» på Grappa Musikkforlag nå. Låten handler om hans fyrige skotske kone og er en livlig americana-låt.

Hør «Red Hot Mamma» her!

Robert vokste opp i en religiøs sekt der all popmusikk var strengt forbudt. Pop og rock ble ansett som satans musikk. Hans første møte med rocken var gjennom en gammel opptrekkbar platespiller og noen skitne plastplater funnet på en søppelhaug i skogen. Barnepiken knuste alt med slegge da tonene fra Elvis Presleys «Jailhouse Rock» knitret seg gjennom høyttaleren. Men muren var brutt en gang for alle, og Robert så seg aldri tilbake.

I 2009 slapp han debutalbumet Innocence Said, som av Bård Ose ble kåret til årets beste rockeplate fra Bergen det året. Robert er dessuten kjent fra TV2s «Norske Talenter». Han mottok fine anmeldelser for oppfølgerplatene Thou Mayest og Listen, og fremdeles turnerer Robert landet rundt med flere singler på vei.

Høsten 2019 slipper Robert også en bok om øl på Cappelen Damm, og for hver ny singel Robert slipper fremover, brygges det et nytt øl som er inspirert av hver låt - blant annet Robert’s Red Hot Mamma.

Foto: Fiona Smith-Hald
Artwork for «Red Hot Mamma»

Ny singel fra Brødrene Iversens Orkester og Helge Jordal11.4.2019 11:06:19 CESTPressemelding

Våren 2019 fyller Brødrene Iversens Orkester ti år, og dette feires med nytt album, video og ikke minst singel som er ute i dag. Brødrene Iversens Orkester slipper i 2019 nytt album, fem år etter debuten og ti år etter oppstarten. Denne gangen tar de med seg kjente og kjære gjester som ofte entrer scenen når de de spiller hver torsdag i Dyvekes Vinkjeller i Hollendergaten i Bergen sentrum. Første singel fra albumet er «Her i gaten vår» med Bergens stolthet og fast gjest med brødrene; her er nemlig Helge Jordal hedersgjest og frontfigur. Helge har oversatt Tom Waits' «In the Neighbourhood» til norsk. Denne låten har på et vis blitt varemerket til Hollendergatens musikkscene. Opprinnelig gjorde Jordal sangen i forbindelse med en julekonsert for Frelsesarmeens rusomsorg, men den har i fortsettelsen blitt et glansnummer sammen med Brødrene Iversen i Hollendergaten. Ekstra stas er det at Waits selv har godkjent oversettelsen. Hør «Her i gaten vår» her! Gaten er også åsted for Helge og brødr