RNB 2018: Uklokt av regjeringen om særavgifter

– Det er svært uklokt at regjeringen ikke reverserer de økte særavgiftene på sjokolade og sukkervarer og alkoholfrie drikkevarer i revidert nasjonalbudsjett 2018 sier Petter Haas Brubakk i NHO Mat og Drikke.

Administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, Petter Haas Brubakk, mener det er svært alvorlig at regjeringen ikke reverserer de såkalte sukkeravgiftene i RNB, med den negative effekten avgiftene har  på lønnsomhet og omsetning for de berørte bedriftene, og med den eksplosive økningen vi ser i grensehandelen.
Administrerende direktør i NHO Mat og Drikke, Petter Haas Brubakk, mener det er svært alvorlig at regjeringen ikke reverserer de såkalte sukkeravgiftene i RNB, med den negative effekten avgiftene har på lønnsomhet og omsetning for de berørte bedriftene, og med den eksplosive økningen vi ser i grensehandelen.

- Avgiftsøkningene ble innført i all hast, uten konsekvensutredninger, og det er svært alvorlig at regjeringen ikke gjør noe med dette når vi ser en eksplosiv økning i grensehandelen, med påfølgende tap av verdiskaping, sysselsetting og skatteinntekter i mat- og drikkenæringen i Norge fortsetter Brubakk.

Regjeringen, KrF og Venstre ble i statsbudsjettet for 2018 enige om å øke særavgiftene på sjokolade og sukkervarer og alkoholfri drikke med henholdvis 83 og 42 prosent. De kraftige avgiftsøkningene har bidratt til at kostnadene ved produksjon og salg av mat og drikke i Norge har økt betydelig sammenliknet med Sverige og andre land som nordmenn enkelt kan grensehandle i.

Måten vedtaket ble gjennomført på vitner i tillegg om politisk usikkerhet knyttet til investeringer og arbeidsplasser i fastlandsøkonomien. I tillegg fører 350-kroners-grensen for avgiftsfri netthandel fra utlandet til massiv hamstring av brus og godteri til priser som ingen norske bedrifter kan konkurrere mot.

En medlemsundersøkelse NHO Mat og Drikke har gjennomført viser at avgiftsøkningene i 2018 gir en negativ effekt på lønnsomhet og omsetning i 26 pronsent av de berørte bedriftene, mens hele 35 prosent sier at dette vil ha negative konsekvenser fremover i 2018 og 2019. Hele 50 prosent svarer at grensehandelen i stor grad er en utfordring for bedriftens konkurranseevne.

En av konsekvensene er at 11 prosent regner med nedbemanning, mens 24 prosent må innføre ansettelsesstopp.
– Dette er alvorlige tall, og vi ser tydelig at høye kostnader i Norge og påfølgende økt grensehandel fører til investeringstørke og usikre arbeidsplasser. Regjeringen kan ikke la det gå politisk prestisje i å opprettholde et vedtak som har så negative konsekvenser for Norges største fastlandsindustri, avslutter Brubakk.

NHO Mat og Drikke er en medlemsstyrt og partipolitisk uavhengig arbeidsgiver- og næringspolitisk organisasjon for bedrifter i mat-, drikke- og bionæringen. Foreningen ble etablert i 2015 etter en sammenslåing av de to organisasjonene NHO Mat og Landbruk og tidligere NHO Mat og Drikke.

NHO Mat og Drikke organiserer mer enn 1.600 virksomheter over hele Norge. Medlemsbedriftene sysselsetter nærmere 40.000 ansatte og arbeider innenfor mat- og drikkeproduksjon, skogbruk og tjenesteyting.

NHO Mat og Drikke ivaretar medlemsbedriftenes behov for forutsigbare og konkurransedyktige politiske rammevilkår overfor nasjonale politiske myndigheter og internasjonale organer som EU og WTO. I tillegg ivaretar NHO Mat og Drikke medlemsbedriftenes interesser i de årlige tarifforhandlingene og gjennom det løpende arbeidet med lokale forhandlinger, tvistebehandlinger, juridisk rådgivning, bistand i enkeltsaker og kompetanseutvikling.