Riktig mat hele livet, hva skal til?

Årets TINE Fagseminar handler om hvordan vi sammen kan skape matglede og fremme god matomsorg i ulike faser i livet. Det vil bli fokus på hvordan vi skal behandle våre «gjester» – i institusjon og i hjemmene. Vi skal løfte fram de gode historiene, og ta opp de viktige spørsmålene i en paneldebatt.

«Riktig mat hele livet – hva skal til for å lykkes?» er årets tema for TINE Fagseminar, det 15. i rekken.

Gjennom erfaringer fra et spennende prosjekt ved Feiringklinikken skal vi også bli kjent med begrepet «nudging» – som enkelt fortalt er å dytte oss i riktig retning. Vi har fått med oss gode og inspirerende foredragsholdere! Seminaret passer for alle som er opptatt av mat og måltider – enten man jobber på kjøkken eller innen pleie- og omsorg.

Årets foredragsholdere

Anne Bramo, statssekretær fra Eldre- og folkehelseministerens kontor, skal snakke om eldrereformen «Leve hele livet».

Ida Sølvskudt og Åsa Roth, jobber i TINEs nye tjeneste for eldre: Tid™. De skal fortelle om Jorunn, 83 år, og hennes medsøstre og brødre i Norge. For eldre personer kan ny livssituasjon skape endring i matvaner og sosiale relasjoner blir viktig for livskvaliteten. Med kjente og kjære middagsretter, og ekstra tid sammen med den eldre, ønsker Tid™ fra TINE å gjøre Norge til verdens best land å bli gammel i.

Torill Renaa er mamma, kone, servitør og eier hos Renaa Restauranter. Hun er en mester i å balansere familie og jobb i en travel hverdag. Uansett i hvilken rolle hun har gjennom dagen er det matgleden som står i fokus. På seminaret vil det handle mye om å skape gode måltidsopplevelser under andre premisser enn hva vi «normalt» ser for oss. Behovet for å bli sett og møtt endrer seg ikke selv om vi blir eldre. Og de fleste vil fortsatt være i stand til å sette pris på gode stunder forbundet med måltidet. Vi vil også få presentert hvilke virkemidler i Renaas yrke som med positivt resultat er prøvd ut på et sykehjem i en avdeling med beboere med fremskreden demens.

Harald Birkenes er enhetsleder i Grimstad kommune og er utdannet restaurantkokk fra 1974. Kostøkonom, pedagogisk utdanning og mesterbrev. Arbeidet både i offentlig og privat. I jobben som enhetsleder i Grimstad kommune siden 2001. Han skal snakke om «Matglede fra produksjon til ferdig servert!» Han deler sine erfaringer og vil si litt om hvordan de har løst sine utfordringer.

Eli Anne Nyerrød Kvarme er klinisk ernæringsfysiolog fra UiO og jobber ved klinikk for livsstil og rehabilitering ved LHL-sykehuset Gardermoen, tidligere Feiringklinikken. I perioden 2016-2017 ble det i Feiring gjennomført et prosjekt om «nudging», eller «små dytt», blant deltakere i hjerterehabilitering. På seminaret får dere høre mer om hvilke små grep som, i tett samarbeid med kjøkkenet, ble tatt for å fremme sunne matvarevalg under oppholdet i hjerterehabilitering, hvordan disse «dultene» virket og hva deltakerne synes om å delta i prosjektet.

Kristin Skalleberg, som er utdannet demenssykepleier og veileder, jobber som fagkonsulent for Larvik kommune, virksomhet sykehjem. Sammen med Helle Huse Larsen, som er utdannet kokk, har bachelor i ernæringsfysiologi og jobber som kokk og ernæringsveileder på Larvik kommunale catering, skal de snakke om «Matglede i sykehjem», fra prosjekt til implementering. Viktigheten av kompetanse hos de rette menneskene, samarbeid mellom ansatte i avdeling, mottakskjøkken og sentralkjøkken og oppfølging av prosjektet. Hanne Refsholt, konsernsjef i TINE, kommer også.

Paneldebatt

Det blir også paneldebatt – «Riktig mat hele livet – hva skal til for å lykkes?» I panelet sitter blant annet Arnt Steffensen i Kost- og ernæringsforbundet, Kristin Skalleberg og Torill Renaa.

Årets Matomsorgspris

Årets Matomsorgspris vil bli delt ut i løpet av seminaret.

Praktisk informasjon

Sted: Oslo Kongressenter, Folkets hus

Tid: Tirsdag 23. oktober kl. 09.00–15.00

Påmeldingsfrist: 15. oktober kl. 12.00