Riktig bruk av arrangementer kan gi suksess
Det sier Bente Bratland Holm, reiselivsdirektør i Innovasjon Norge. Hun lar seg begeistre av sykkelrittet Arctic Race of Norway, som i år arrangeres for femte gang. Både for folkefesten som rittet generer, men også for hva som skapes av verdier for lokalt næringsliv og norsk reiseliv.
- Det er bare å bøye seg i støvet for hva arrangørene av Arctic Race har fått til på bare fem år. Sykkelrittet er populært i sykkelverdenen og her i Nord-Norge deltar store deler av regionen gjennom en rekke aktiviteter, både på kultur-, reiselivs og næringslivssiden. Ikke minst har den årlige næringslivskonferansen Arctic Race-konferansen blitt den viktigste møteplassen for regionale og nasjonale næringslivsledere og politikere, sier Holm.
Hvordan tjene på arrangementer?
Arctic Race-konferansen 2017 holder hus i Scandic Harstad 9. august og tema i år er ‘Bærekraftig økonomisk vekst’. Blant innlederne er Arne Sigve Nylund, Statoils direktør for utvikling og produksjon i Norge, Simonsen fylkesråd for kultur og næring i Troms fylkeskommune.
Bente Bratland Holm skal også stå på årets talestol under årets konferanse. Der vil hun snakke om ‘Arrangement som merkevarebygger, verdiskaper og stedsutvikler’.
- Skal arrangementer bidra til verdiskaping og identitetsbygger for en destinasjon må de innlemmes som del av en strategi. Start med strategien og finn arrangement som passer inn og ikke omvendt. Da er sjansen absolutt størst for å lykkes, sier Holm.
Etterspørsel etter opplevelser øker
Reiselivsdirektøren trekker fram flere gode grunner til å satse på arrangement i reiselivssammenheng - være seg små eller store; Det gir økonomisk effekt, arbeidsplasser, image, øker stedets attraktivitet og sesongforlengelse.
- Både Innovasjon Norges og internasjonale undersøkelser viser at det er økt etterspørsel etter opplevelser. Det er interesse for helse, velvære, sport og kultur og for å delta på arrangement. Får man et godt rykte blant turister i inn- og utland, samt god mediedekning på arrangementet, kan investeringen sørge for høy verdiskaping i tiden som følger. Vi ønsker flere sports- og kulturarrangementer, både små og store, velkommen i Norge framover, sier Holm.
Betydelige ringvirkninger
Arctic Race of Norway skapte i 2016 en meromsetning for norsk næringsliv på over 93 millioner kroner, ifølge en ny rapport fra selskapet Bedriftskompetanse. Dette er en økning på 14 prosent fra forrige kartlegging i 2014. Ringvirkningene er nasjonale og gjelder alt fra tilreisende turister til kjøp av varer og tjenester.
I 2016 ble TV-bildene fra Arctic Race of Norway kringkastet i 180 land, og skapte utover dette bred mediedekning internasjonalt. Rapporten konkluderer også med at det er vanskelig å sette konkrete økonomiske verdier på denne oppmerksomheten, men at eksponeringen i ren reklameverdi (EAV) beløper seg til rundt 231 millioner kroner – en økning på rundt 30 millioner fra 2014. I tillegg til TV-sendingene ble Arctic Race omtalt i rundt 2 840 redaksjonelle artikler i Norge, med en anslått verdi på 112 millioner kroner.
Nøkkelord
Kontakter
Marianne MorkSeniorrådgiver PR og kommunikasjon
Tel:414 49 747mamor@innovasjonnorge.noBilder
Lenker
Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Innovasjon Norge og Eksfin finansierer Nordic Halibut med til sammen 178 millioner kroner18.4.2024 09:00:00 CEST | Pressemelding
Kveiteoppdrettsselskapet Nordic Halibut på Averøy i Møre og Romsdal mottar lånefinansiering på 102,5 millioner kroner fra Innovasjon Norge og 75 millioner kroner fra Eksportfinansiering Norge (Eksfin) til nytt landbasert settefiskanlegg på Tingvoll samt drift.
Nå åpnes det for nye klynger til Norwegian Innovation Clusters17.4.2024 15:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge, i samarbeid med Siva og Forskningsrådet, kan i dag kunngjøre opptak av nye klynger til klyngeprogrammet “Norwegian Innovation Clusters”.
Presseinvitasjon til Hannover Messe - besøk av statsminister Jonas Gahr Støre og Tysklands forbundskansler Olaf Scholz11.4.2024 06:00:00 CEST | Presseinvitasjon
Vi inviterer norsk presse til årets Hannover Messe, en av verdens største industrimesser, der Norge i år er partnerland. Statsminister Jonas Gahr Støre og Tysklands forbundskansler Olaf Scholz besøker den norske paviljongen mandag 22. april.
Tina Stiegler blir ny divisjonsdirektør i Innovasjon Norge21.3.2024 15:30:00 CET | Pressemelding
Tina Stiegler skal lede Innovasjon Norges største kundedivisjon som selskapets nye divisjonsdirektør for samfunns- og næringsutvikling.
Bionova fungerer godt, viser den første evalueringen20.3.2024 10:45:29 CET | Pressemelding
Bionovas to ordninger fungerer etter hensikten, viser evalueringen som er gjennomført av Oxford Research.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom