Riksdekkende radio er heldigital på Østlandet

I dag ble det historisk stille på FM i Oslo, Akershus, Østfold og Vestfold. Nå er riksdekkende radio på DAB og andre digitale plattformer.

-Kl 10.00 i dag ble FM-senderne til kanaler som P4 og Radio Norge skrudd av etter lang og tro tjeneste. Dermed er riksdekkende radio på Østlandet heldigital. Det betyr flere kanaler og et enda større radiotilbud, sier Ole Jørgen Torvmark, daglig leder i Digitalradio Norge.

NRK sluttet å sende på FM 20. september i år.

Mange av lytterne er digitale

Østlandet er den nest siste regionen som gjør overgangen til digital radio, og mange norske lyttere er nå digitale.

- 82 prosent av radiolytterne er digitale, og DAB er den mest bruke plattformen. Men det er fortsatt mange som kun har FM-radio i bilen. Vi tror mange vil oppdatere bilradioen etter slukking, sier Ole Jørgen Torvmark.

Det finnes i dag 31 riksdekkende kanaler på DAB.

Lytterne bruker de nye kanalene

De nye riksdekkende DAB-kanalene har fått mange nye lyttere i 2017, i takt med radioens digitalisering. Nye kanaler står for omlag en tredel av den totale lyttingen. Om lag 1,4 millioner nordmenn hører hver dag på kanaler som ikke hadde eksistert uten det digitale radioskiftet, i følge PPM (Kantar Media).

Disse kanalene er på DAB over hele landet:

NRK P1, NRK P1+, NRK P2, NRK P3, NRK Mp3, NRK Alltid Nyheter, NRK Sport, NRK Klassisk, NRK Jazz, NRK Super, NRK Folkemusikk, NRK Sami Radio, NRK Vær, NRK Trafikk, P4, P5 Hits, P6 Rock, Julekanalen P7 Klem, P8 Pop, P9 Retro, P10 Country, NRJ, Radio Norge, Radio Rock, Radio Soft, Kiss, Norsk Pop, Vinyl, Topp 40, Juleradioen

FM-SLUKKING:

DIGITAL RADIO:

• DAB brukes i mer enn 40 land i verden.