Riksarkivets 200 år markeres med frimerke

Tre år etter at Norge fikk sin grunnlov, forsto den ferske staten at den hadde behov for et riksarkiv. At kladden til grunnloven er et av dokumentene som vises på frimerket Posten gir ut for å markere Riksarkivet 200 år, er derfor naturlig.
F.v.: Frimerkedirektør Halvor Fasting, riksarkivar Inga Bolstad, frimerkekunstner Jørn O. Jøntvedt og statssekretær Bård Folke Fredriksen. FOTO: Birger Morken / Posten

Riksarkivet ble opprettet ved kongelig resolusjon i 1817, delvis for å ta vare på dokumenter fra de fire århundrene under dansk styre, og delvis for å ta vare på arkivene som det nye styret skapte.

– Å dokumentere fortiden er viktig for å skape fremtiden, og Riksarkivet er derfor en sentral institusjon for Norge som nasjon. Riksarkivet inneholder papirer som viser de viktigste hendelsene i vår historie. Blant de mest betydningsfulle er dokumentene som ble brukt under arbeidet med å skape grunnloven på Eidsvoll i 1814. At de nå kommer på frimerker, er en fin markering av Riksarkivets jubileum, sier frimerkedirektør Halvor Fasting i Posten.

De første årene var riksarkivet beskjedent, og først i 1840 ble Henrik Wergeland Norges første riksarkivar. I tiden som har gått siden, har imidlertid Riksarkivet og de regionale statsarkivene utviklet seg til å bli viktig for å dokumentere staten Norge – og også til å bli et skattkammer for alle historieinteresserte.

– Vi i Arkivverket er veldig stolte over og glade for at Posten gir ut et eget frimerke i anledning at Riksarkivet fyller 200 år. Ikke bare er det en akseptabel alder for en statlig virksomhet, men det understreker også hvor viktig samfunnsoppdraget vårt er, sier riksarkivar Inga Bolstad.

Frimerket som markerer Riksarkivets 200-årsjubileum er i salg fra fredag 21. april. Det har verdi på 36 kroner, som kan brukes på vanlige brev inntil 350 gram.

Riksarkivet 200 år
Nummer:                            NK 1958
Motiv:                                 Dokument
Utforming:                          Jørn O. Jøntvedt