Foreningen Ridderrennet

Ridderne inntar fjellet på ny

Ridderuka er verdens største årlige vinteraktivitetsuke for syns- og bevegelseshemmede, og arrangeres på Beitostølen 11-18.mars, i år for 50ende gang. Denne unike, opplevelsesspekkede uka avsluttes som vanlig med selveste Ridderrennet.
Fra Ridderrennet 2017. Foto: Emil Kjos Sollie.

Det tikker fortsatt inn påmeldinger, men torsdag morgen var 420 påmeldt.

Det er optimale forhold for alle grener innen vintersport på Beitostølen nå, og årets program for Ridderuka har noe for alle. Med mottoet: Å gjøre det «umulige» mulig, ønsker Ridderrennet å inspirere til utvikling av fysiske, sosiale og mentale egenskaper og ferdigheter, til tross for funksjonsnedsettelser.

- Vi pleier å si at vi jobber for de tre s'ene – samhold, skiglede og solskinn, sier Anne-Kristin Wadahl, daglig leder  i Foreningen Ridderrennet. - Målet er at alle reiser hjem med fine opplevelser og ny kunnskap om å det være aktiv utendørs på vinteren.

I løpet av uka får deltagerne mulighet til å både prøve og øve i flere vintersportsgrener som snowboard, alpint, kiting, langrenn, skiskyting og truger.

I år er fjellveien fra Beitostølen til Bygdin for første gang vinteråpen. I samarbeid med Den norske turistforening arrangeres tirsdag 12. mars en fjellsportsdag på Bygdin med trugetur, basecamp med DNT, hundesledekjøring, skitur tilbake til Beito for de som vil, og en topptur til Synshorn for aller tøffeste.

Det sosiale er en viktig del av Ridderruka, og det skjer noe hver kveld. I år holder journalist og Everest-klatrer Jon Gangdal foredrag, det blir musikkquiz, Stand up med Dex Carrington, konsert med Trang Fødsel, akekveld med Lions og talentaften. Lørdagen stiller Pål Anders Ullevålsseter og Frank Løke (begge to kjent fra Farmen på Tv») til en duell sammen med deltagere og ledsagere i "The Ridder Challenge 2018"!

Lørdag 18. mars avholdes Ridderrennet for 55. gang, med fire distanser langrenn: 2,5,10 og 20 km. Konkurranseklassene er 10 km (pigging) og 20 km langrenn klassisk. 2,5 og 10 km er trimklasser. Det avholdes også Norges cup.

Nytt i år er «Entrabakken» (alias «Laksebakken» under Sykkel-VM i Bergen) – vi lover en blytung motbakke med masse liv på sidelinja!

Forsvarsjef Haakon Bruun-Hansen vil være tilstede på fredagens storslalom konkurranse og selve ridderrennet på lørdag. Forsvarsminister Frank Bakke-Jensen og helseminister Bent Høie vil overvære lørdagens Ridderrenn. Fylkesordfører i Oppland kommer også på lørdag, mens ordfører i Øystre Slidre kommune, Kjell Berge Melbybråten, vil stå for åpningen av Ridderuka søndag 11. mars.

Hovedsponsorer for Foreningen Ridderrennet er Entra og Lions Norge. Samarbeidspartnere er Ragn-Sells, Eqtiming, Valdres Festivalnettverk, Sparebank1, Swix, Beitostølen Resort, Nortura, Spar, Bama.

Ridderuka og Ridderrennet er en stor dugnad med mange frivillige. Forsvaret stiller med 220 menige som bidrar med sanitet, arenastøtte og transport under hele uka. Hans Majestet Kongens Garde sørger for transport, og Signalkorpset spiller ved alle seremoniene.

Medarrangører er Beitostølen Helsesportsenter og Norges idrettshøyskole (NIH). NIH stiller med 350 studenter som er ledsagere. Det gjør ogå studenter på Idrettslinjene ved høyskolen Innlandet og høyskolen Telemark. Studenter ved United Word College i Fjaler har ansvar for service i spisesalen.

Ridderrennet har to profesjonelle med kamera på Beitostølen til uken. Ta kontakt om du vil bestille profesjonelle opptak til redaksjonelt bruk:

Videofotograf/fotograf Ola Sollie (tirs-lør): 957 20 477, olasollie@ngmblog.com

Fotograf Emil Kjos Sollie (tor-lør): 908 91 830, emil@emilsollie.com

Les hele programmet her: https://www.ridderrennet.no/Program-Ridderuka2018

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Film Ridderrennet 2017Videokanal

Pressekontakt Vibeke Aasland: vibeke.aasland@lions.no; +47 922 48 828

Daglig leder Ridderrennet, Anne-Kristin Wadahl: anne-kristin.wadahl@ridderrennet.no; mob: + 911 95 888

Styreleder Ridderrennet Håkon Gisholdt; mob: + 957 56 587

Videofotograf/fotograf Ola Sollie (tirs-lør): 957 20 477, olasollie@ngmblog.com

Fotograf Emil Kjos Sollie (tor-lør): 908 91 830, emil@emilsollie.com

Fra Ridderrennet 2017. Foto: Emil Kjos Sollie.
Fra ridderrennet 2017. Foto: Emil Kjos Sollie
Fra ridderrennet 2017. Foto: Emil Kjos Sollie
Skann og følg ridderrennet på snapchat!

Om Foreningen Ridderrennet

Foreningen Ridderrennet
Idrettens Hus, Sognsveien 73

Foreningen Ridderrennets Venner (RRV) ble stiftet i 1971 som en venneforening. Formålet var å støtte opp om Erling Stordahls arbeid med Ridderrennet.

I dag har RR hovedansvaret for økonomi og planlegging av både Ridderuka, Riddercamp og Barnas Ridderuke.

RR har en ansatt, daglig leder, som fronter arrangementene ovenfor departementer, næringsliv og media.

Følg ridderrennet!

Facebook: /ridderrennet

Instagram: ridderrennet, #ridderuka2018

Snapchat: ridderrennet (geofilter søn-lør)

Følg pressemeldinger fra Foreningen Ridderrennet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Foreningen Ridderrennet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Foreningen Ridderrennet