Revmatikere takker KrF og Venstre

1.11.2016 17:23 | Norsk Revmatikerforbund

- Det er svært gledelig at KrF og Venstre lytter til pasientorganisasjonene. Nå håper vi at flere politiske partier følger etter i saken, og går imot regjeringens forslag og beholder diagnoselisten, sier generalsekretær Tone Granaas i Norsk Revmatikerforbund (NRF).

Regjeringen vil fjerne det eneste reelle rehabiliteringstilbudet mange har, nemlig retten til fri fysioterapi. NRF har i høst gått hardt ut og sagt at det er urimelig at kronikere skal betale for Høies opptrappingsplan. Fjerning av diagnoselisten gir økte sykdomsutgifter til de som fra før har høye egenutgifter på grunn av en kronisk sykdom.

- Dersom flere partier lytter til pasientorganisasjonene og brukerne, så vil mange med kronisk sykdom få en bedre hverdag, sier Granaas.

Henvisning til KrFs alternative statsbudsjett

• Side 13: "Opptrappingsplan for habilitering og rehabilitering. KrF vil reversere regjeringens forslag om å fjerne diagnoselisten for gratis fysioterapi. Det betyr at vi tilbakefører 140 mill. kr til fysioterapi i kommunene og reverserer regjeringens kutt i kommunerammen på 175 mill. kr. Vi mener regjeringen senest våren 2017 må komme tilbake til Stortinget med en mer ambisiøs opptrappingsplan fremlagt som en egen sak".

Henvisning til Venstres alternative statsbudsjett:

Følg saker fra Norsk Revmatikerforbund

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Revmatikerforbund på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Norsk Revmatikerforbund