NAF

Revidert statsbudsjett: - Bilen kan bli 80 000 kr dyrere

Del

Fra nyttår kan nye biler bli mellom 20 000 og 80 000 kroner dyrere. - Regjeringen er fortsatt taus om hva de har tenkt å gjøre når alle biler får nye utslippstall fra EU i 2019. Vi mener det er kritikkverdig, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Det blir feil med et kraftig avgiftshopp på bensin- og dieselbiler i 2019, mens de gode familie-elbilene først kommer i 2021. (Foto: NAF)
Det blir feil med et kraftig avgiftshopp på bensin- og dieselbiler i 2019, mens de gode familie-elbilene først kommer i 2021. (Foto: NAF)

Fra nyttår 2019 skal alle nye biler være testet med en ny og strengere utslippstest i EU . Det betyr at i Norge, hvor engangsavgiften i stor grad er basert på bilens klimautslipp, risikerer nye biler å bli mellom 20 000 og
80 000 kroner dyrere, om ingenting skjer.

- Vi hadde forventet at regjeringen kom med et signal på hva de nye testene betyr for bilprisene i Norge. Det gjør de ikke, sier Inger Elisabeth Sagedal, kommunikasjonssjef i NAF.

Dermed er det høyst uklart for forbrukeren hvilke avgifter som gjelder fra 2019, og hvor mye mer en ny bil vil koste til neste år enn i år.

- Vi skjønner dette er vanskelig for Frp, men dette må vi snakke om, sier Sagedal.

Målet om kun elbiler i nybilbutikken i 2025 er det enighet om. Men det er for tidlig å skru til skruen med et avgiftshopp på bensin- og dieselbiler.

- Over 30 000 står venteliste for sin nye elbil. Da blir det feil med et kraftig avgiftshopp på bensin- og dieselbiler i 2019, mens de gode familie-elbilene først kommer i 2021, sier hun.

Det er viktig å ha is i magen. Med den rivende teknologiske utviklingen vi ser på elbil nå når vi sannsynligvis målet om 100 prosent elbilsalg i 2025. 

- Vår oppfordring er klar: Gjør som Danmark som var tidlig ute for å finne en løsning slik at ny målemetode ikke skal ramme bilkjøperne, oppfordrer Sagedal.

NAF er positiv til at det kommer nye og mer nøyaktige målemetoder. I Norge utgjør imidlertid CO2-komponenten om lag halvparten av avgiften på nybil, den såkalte engangsavgiften.

- Statsministeren sier hun mangler 9 milliarder i avgifter på bil. Vi vil advare mot å bruke de nye målemetodene på å øke nybilprisen på bensin- og dieselbiler. Det betyr at utskiftingen av bilparken kan stoppe opp og de gamle modellene lever lengre. Det kan føre til færre nye, sikre og miljøsnille biler på veien, som er det motsatte av det alle ønsker seg, avslutter Inger Elisabeth Sagedal.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Det blir feil med et kraftig avgiftshopp på bensin- og dieselbiler i 2019, mens de gode familie-elbilene først kommer i 2021. (Foto: NAF)
Det blir feil med et kraftig avgiftshopp på bensin- og dieselbiler i 2019, mens de gode familie-elbilene først kommer i 2021. (Foto: NAF)
Last ned bilde

Om NAF

NAF
NAF
Østensjøveien 14
0609 Oslo

23 21 31 00http://www.naf.no

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 71 lokalavdelinger, 360 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg saker fra NAF

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra NAF

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom