Revidert nasjonalbudsjett: Savner rett for bedriftene til å velge bort kontanter

Regjeringen foreslår i revidert nasjonalbudsjett å tvinge utelivsbransjen til å bruke kassaapparater som ikke kan manipuleres. – Intensjonen er god, men dette er å starte med feil forslag, som bare gir en alternativ og kostbar løsning for å bekjempe svart omsetning, mener NHO Reiseliv.
NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

– NHO Reiseliv er for tiltak mot svart økonomi, og er positiv til at Finansdepartementet anerkjenner dette ved å innføre nytt regelverk for kassaapparater.  Samtidig mener vi et viktig skritt mot bekjempelsen av svart økonomi, som Finansdepartementet så langt har avvist, er at loven må åpne opp for at bedrifter kan velge bort kontanter, sier administrerende direktør Kristin Krohn Devold i NHO Reiseliv.

I dag er bedriftene pålagt å ta imot kontanter, men kan velge å ta imot kort som betalingsmiddel.

– For bedriftene som har en relativt lav kontantomsetning, og som heller ikke ønsker kontanter, er innkjøp av nytt og dyrt kassasystem unødvendig. Kombinasjonen av å kunne velge vekk kontanter i tillegg til nye krav til kassasystem er en god løsning, men å kun utbedre kassasystemene er ikke nok. Det er å begynne i feil ende, sier NHO Reiseliv-direktøren.

I Sverige kan bedrifter nekte å ta imot kontanter som betaling. Regjeringeni Danmark vurderer å innføre et lignende regelverk fra nyttår. Nå må Norge følge etter, mener NHO Reiseliv.

– Dette er et tiltak som næringen og bedriftseierne selv ønsker. Arbeiderpartiet vedtok på sitt landsmøte at reiselivsbedrifter må kunne velge bort kontanter, ikke minst etter påtrykk fra ansatte som vil bekjempe svart omsetning. Nå må Venstre, Krf og regjeringen gjøre det samme, sier Krohn Devold.

Kommunikasjonsrådgiver Øystein Eian, mobil 901 57 273.

NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold.

NHO Reiseliv er den største arbeidsgiver- og næringsorganisasjon for reiselivet i Norge. Sammen med våre over 2700 medlemsbedrifter gjør vi norsk reiseliv enda bedre. Våre medlemmer representerer overnatting, servering, kultur, idrett, destinasjonsselskap, bilutleie og opplevelsesbedrifter. NHO Reiseliv har hovedkontor i Oslo, er representert ved NHOs 15 regionskontorer, og er den eneste landsdekkende interesseorganisasjonen for norske reiselivsbedrifter. Reiseliv er en av Norges viktigste eksportnæringer og er i stadig vekst.