NHO Service og HandelNHO Service og Handel

Revidert: Bekymret for tikkende uførebombe.

Regjeringen foreslår i revidert nasjonalbudsjett en rekke tiltak for ordinært arbeidsledige, men er tilnærmet tause om hva som må gjøres for å inkludere folk med psykiske lidelser, rusvansker mm.

Mange av disse kan bli svært god arbeidskraft hvis man legger til rette for oppfølgende arbeidstiltak. Kortvarige lønnstilskudd kan hjelpe, men denne gruppen kommer ikke i jobb uten man har et kompetent apparat sørger for god jobbmatch og tett oppfølging også av arbeidsgiverne. Arbeidsinkluderingsbedriftene fikk 7000 i lønnet arbeid etter slik jobbing, men dette antallet kan økes kraftig om man hadde satset på god inkludering.

– Stortinget har for snart ett år siden gitt regjeringen klare føringer om å satse på et nytt arbeidsforberedende tiltak for dem med størst bistandsbehov. Dette skulle bli det prioriterte tiltaket for personer med nedsatt arbeidsevne. Dette skulle være et sømløst tiltak som hindret folk i å vente i måneder og år på tilbud. Dette tiltaket skulle tilføres nye tiltaksplasser. Men ingenting har skjedd, sier Leikvoll.

Direktør Johan-Martin Leikvoll, mob. 97 16 28 06
Informasjonssjef Per Christian Langset, mob. 97 56 94 51

Direktør Johan-Martin Leikvoll

NHO Service og Handel er en av de to største landsforeningen i NHO og består av 2.380 bedrifter med 6.000 virksomheter og 86.000 årsverk. Bransjene er: Arbeid og inkludering, Bemanning og Rekruttering, Forvaltning, drift og vedlikehold (FDV), Helse og Velferd, Renhold og Eiendomsservice, Sikkerhet og Beredskap,  Handel, samt Frisør og Velvære. Noen av bransjene har egen fagsjef/rådgiver, mens andre har sekretariater som yter service til medlemmene. Gratis tilgang på juridisk bistand er en viktig medlemsfordel.

NHO Service og Handel har to hovedmålsettinger: Vi vil 1) bidra til økt seriøsitet i arbeidslivet og 2) bidra til å utvikle bedre tjenester i Norge. Under dette ligger våre mål om å bidra til økt profesjonalitet, økt verdiskaping og sikre arbeidsplasser.