Rettssikkerhet på ekte, Siv?
I desember 2018 var det nesten 2 600 ubehandlede klager i sekretariatet, hvor flere hadde ventet på behandling i over ett år!
I rettssikkerhet inngår «rimelig tid»
I begrepet rettsikkerhet ligger det blant annet at saken skal avklares innen rimelig tid. Når klagesaker blir liggende, må det innhentes nye opplysninger, advokatutgiftene øker – i tillegg til den påkjenningen det er å ha en sak uavklart.
Forutsetningen om uavhengig klagebehandling brutt
Da den nye skatteklagenemnda ble opprettet i 2016 var en av forutsetningene at klagebehandlingen skulle skje i en uavhengig nemnd. – Denne er allerede brutt, noe rapporten absolutt burde sett på.
For å bøte på den lange saksbehandlingstiden ble det vedtatt i høst at Skattedirektoratet skulle være klageinstans for en del av sakene, blant annet klager som gjelder mindre beløp. I den forbindelse ble det ansatt mange nye jurister i Skattedirektoratet.
– Hvorfor ikke ansette i sekretariatet i stedet – for å ivareta garantien om uavhengighet? Det kan se ut til at det hele er en drakamp mellom skattedirektoratet og sekretariatet om ressurser og kompetanse, hvor konsekvensen er lang saksbehandlingstid som rammer skattyteren.
Diskriminering av klagesaker?
– Det kan stilles spørsmål ved om Finansdepartementet mener de såkalte «mindre» sakene ikke er verdt en like uavhengig behandling som de større. Det er også fare for likebehandlingen at klager om samme spørsmål behandles av ulike instanser avhengig av beløp. Saker som berører personlige skattytere vil nærmest utelukkende være av «lav verdi». Det gir inntrykk av et klasseskille, der de store behandles i nemnd og de små i direktoratet. Det at sekretariatet har måttet leie inn ansatte fra skattekontorene gjør heller ikke problemet med uavhengighet mindre.
Problemets kjerne er flere styringslinjer
Sekretariatet må forholde seg til to styringslinjer. På den ene siden Skattedirektoratet, som har ment at skattekontorene skal skrive omfattende redegjørelser i sakene, så sekretariatet kan basere sitt arbeid på disse uten å gå grundig inn i saken selv. Dette har bidratt til lang saksbehandlingstid på skattekontorene. Den andre er lederen av nemnda, som mener sekretariatet selv må gå grundig gjennom sakene, slik at skattyter er sikret en uavhengig behandling.
Formålet med den nye klageordningen har vært at klagesakene skal behandles av en uavhengig nemnd. Det fordrer at sekretariatet faktisk tar en selvstendig vurdering før de innstiller til skatteklagenemnda, for å unngå å bli en sandpåstrøer på skattekontorenes vedtak.
– Regnskap Norge var svært skeptiske til at flere typer klager i høst ble overført til Skattedirektoratet for behandling. Dette er stikk i strid med hva som var formålet med å legge om klageordningen, nemlig å sikre en helt uavhengig nemnd.
Hindre dobbeltbehandling
Rapporten foreslår at skattekontorenes medvirkning i klagesaksbehandlingen begrenses. – Det er fornuftig! Dobbeltbehandlingen som har pågått er ingen tjent med. Uavhengigheten sikres også best slik.
Regnskap Norge heier på tiltaket om å tilføre sekretariatet 20 ekstra saksbehandlerårsverk for å sikre en rask nedbygging av restansene.
– Vi mener imidlertid at disse 20 burde vært en fast oppbemanning også etter at restansene er nedbygget. Vi har liten tro på at det det blir mindre kompliserte saker fremover. Færre klagesaker er det vel heller ingen grunn til å anta at det skal bli – heller tvert i imot.
Løsriv Skatteklagenemnda fra skattemyndighetene
– For å sikre nemdas uavhengige rolle kunne man sett nærmere på om Skatteklagenemnda bør løsrives fra skattemyndighetene. Det vil utgjøre et sterkere tiltak enn dem rapporten anbefaler. Helt konkret burde Finansdepartementet overta etatsstyringsrollen for sekretariatet, lik en rekke andre nemnder er administrativt underlagt sitt fagdepartement. Dette ville etter vår oppfatning tydeliggjøre nemndas uavhengige rolle fra skattemyndighetene. Det ville også redusere potensiell kamp om ressurser og kompetanse i klageprosessen. Bare slik kan man sikre en helt uavhengig nemnd.
Regnskap Norge håper Finansdepartementet gjennomfører tiltakene rapporten foreslår for å sikre at den nye Skatteklagenemnda blir den rettsikkerhetsgarantien den var ment å være. Med unntak av de mest ressurssterke er nemlig Skatteklagenemnda siste instans i klagebehandlingen for de fleste av oss.
Nøkkelord
Kontakter
Marit Kaarbø LøvoldKommunikasjonsansvarlig
Tel:99029507marit.lovold@regnskapnorge.noBilder
Om Regnskap Norge
Regnskap Norge er en profesjons- og bransjeforening for autoriserte regnskapsførere i Norge. Foreningen har over 8 000 medlemmer, og majoriteten av medlemsmassen har sitt daglige virke i regnskapsbransjen. Regnskap Norge driver et omfattende kvalitets- og informasjonsarbeid, gir faglig støtte til medlemmene og følger bransjeutviklingen tett. Foreningen ivaretar også medlemmenes interesser overfor myndigheter og politiske institusjoner, og er en viktig høringsinstans.
Følg pressemeldinger fra Regnskap Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Regnskap Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Regnskap Norge
Staten må slutte å profittere på idretten: Kutt momsen18.1.2022 12:03:00 CET | Pressemelding
Regnskap Norge mener momsreglene for breddeidretten er unødvendig kompliserte. I motsetning til eliteidretten, som driver kommersielt, bygger breddeidretten i stor grad på frivillig innsats. Derfor foreslår vi at momsreglene må forenkles. Det kan umulig være et mål at staten skal profittere på frivillig innsats.
Regjeringen ødelegger kompensasjonsordningen6.1.2022 09:03:11 CET | Pressemelding
Regnskap Norge er kritisk og advarer mot at ordningen står i fare for å virke mot sin hensikt når regjeringen nå foreslår at selskaper som har overskudd i 2021 eller deler ut utbytte i 2022 eller 2023 skal betale tilbake mottatt kontantstøtte.
Frykter koronatiltaket er sikreste vei mot konkurs4.1.2022 08:05:00 CET | Pressemelding
Myndighetenes utsettelsesordning for betaling av skatt og moms påfører bedriftene hundretalls millioner å betale i renter. – Av hensyn til bedriftenes likviditet er det bra med mulighet til utsettelse på betaling av skatter og avgifter for dem som får stor inntektssvikt. Problemet er imidlertid at det påløper renter på hele 8 %, og da blir regningen enda større når den senere må betales, påpeker Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.
Kritisk til Finanstilsynet – etterlyser klarere regler og veiledning om pliktene tilknyttet bekjempelse av hvitvasking.22.12.2021 13:49:03 CET | Pressemelding
Finanstilsynet har nylig publisert en rapport om etterlevelse av pliktene i hvitvaskingsloven på regnskapsførings- og revisjonsområdet. Her blir 19 av 22 foretak bøtelagt. – Dette er alvorlig og vi vil nå vil gå grundig inn i rapporten og vurdere alle punktene Finanstilsynet trekker frem, sier Rune Aale-Hansen, adm. dir. i Regnskap Norge. – Vi ser behov for tettere dialog med myndighetene rundt dette arbeidet, og stiller spørsmål ved om regelverket er for formalistisk orientert og om veiledningen fra myndighetene har vært for svak.
Flere tusen bedrifter skylder milliarder i utsatt skatt og moms – og hundretalls millioner i rente!21.12.2021 07:45:00 CET | Pressemelding
Sommeren 2020 innførte myndighetene en utsettelsesordning for betaling av skatt og moms. Årsaken var at mange bedrifter fikk betalingsproblemer som følge av omsetningssvikt pga. nedstengningen av samfunnet. Når dette skal betales påløper i tillegg millioner av kroner i rente. Regjeringen har nå forlenget betalingsfristen. – Av hensyn til bedriftenes likviditet, er det bra med mulighet for utsettelse på betaling av skatter og avgifter for dem som får stor inntektssvikt. Problemet er imidlertid at det påløper renter, og da blir regningen enda større når den senere må betales, påpeker Rune Aale-Hansen, adm.dir. i Regnskap Norge.