Rettsforliket gyldig

Eftas konkurranseorgan ESA har onsdag varslet at de vil avslutte den pågående saken mot Sandefjord kommune og Color Line. Vilkårene i rettsforliket mellom kommunen, Color Line og Fjord Line er med dette oppfylt, og forliket trer derfor i kraft.

En konsekvens av dette er at alle varslede rettssaker fra Fjord Line mot kommunen og Color Line innstilles. Samtidig vil det bli endringer i rutetidene på fergestrekningen Sandefjord-Strømstad fra 1. oktober.

Da forliket ble inngått, var det to forutsetninger som måtte innfris innen midnatt torsdag 10. september for at forliket skulle være gyldig. Det ene var politisk godkjennelse fra de folkevalgte i Sandefjord kommune. Denne godkjennelsen ble gitt av Sandefjord formannskap 25. august. Det andre var at ESA avsluttet pågående undersøkelser mot Color Line og kommunen.

Onsdagens aksept fra ESA skjer som en konsekvens av at det er inngått en ny avtale mellom Sandefjord kommune og Color Line. Avtalen innebærer at den nåværende avtaleperioden mellom kommunen og rederiet blir kortere enn det som lå i det opprinnelige forliket.

– Kommunen, Fjord Line og Color Line stod alle bak innholdet i rettsforliket. ESA hadde imidlertid synspunkter på avtaleperioden. For å imøtekomme ESAs syn, og få ESAs aksept, har kommunen og Color Line blitt enige om en kortere avtaleperiode. - Vi er tilfredse med at kommunen og Color Line fant frem til en løsning som også ESA godtok. Dette vil gi kommunen og de to rederiene forutsigbarhet i overskuelig fremtid, sier rådmann Gisle Dahn i Sandefjord kommune.

Også Color Lines konsernsjef Trond Kleivdal er tilfreds med at det rettslige forliket nå er gyldig.

– Dette gir alle aktørene mulighet til å arbeide og utvikle sine virksomheter uten de mange usikkerhetsmomentene som til nå har ligget der. Det er noe vi ser frem til, sier Kleivdal.

Forliket innebærer at rederiene endrer noen av dagens seilingstider med virkning fra 1. oktober. Color Line vil ha morgenavganger klokken 0700 og 1000, mens Fjord Line får sin første avgang klokken 0830.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

Sandefjord kommune
Gisle Dahn, rådmann
telefon    +47 482 53 000

Miriam Schei, kommuneadvokat
telefon     +47 416 64 266

Trond Kleivdal, konsernsjef
telefon +47 901 34 513

Helge Otto Mathisen, konserndirektør
kommunikasjon og samfunnskontakt
telefon + 47 992 23 330

Color Line AS er Norges største og et av Europas ledende cruise- og transportrederier, med rundt 2 000 ansatte i fire land. Color Line har en årsomsetning på over NOK 5 milliarder, og frakter årlig om lag 3,8 millioner reisende, 900 000 personbiler og 180 000 fraktenheter til og fra Norge. Rederiet har en flåte på syv skip, og operer fire internasjonale fergelinjer mellom syv havner i Norge, Tyskland, Danmark og Sverige. Color Line er i dag det eneste rederiet i den internasjonale passasjer- og godstransporten mellom Norge og utlandet med alle skip i norsk skipsregister og med norsk hovedkontor, og har som visjon å bli «Europas beste rederi innen cruise og transport». Color Line skal være en pådriver for bærekraftige løsninger og grønn omstilling