Resultatvekst for Olav Thon Gruppen i 1. halvår

Olav Thon Gruppen hadde et resultat i første halvår på 1,2 milliarder kroner, som er en kraftig resultatvekst fra samme periode i fjor.

Konsernets driftsinntekter økte med 12 % til 5.541 millioner kroner og resultatet før skatter økte med 40 % til 1.181 millioner kroner.

– Veksten fra i fjor forklares både av økte leieinntekter fra nye eiendommer og høyere gevinst ved boligsalg. Vi har seks større boligeiendommer under oppføring og i Oslo sentrum bygges det tre større eiendommer for kontor, handel og bolig. I tillegg utvides flere av våre største kjøpesentre, for å kunne tilby kundene enda flere opplevelser. På Storo i Oslo bygger vi nå også Norges største kinosenter med 14 saler. Samlet utgjorde investeringene ca. 1,5 milliarder kroner i første halvår, sier konserndirektør for finans, Arne B. Sperre.

Ser positivt på videre vekst
– Våre største virksomhetsområder er innen eiendom og hotell. Veksten i norsk økonomi øker og det har vært et positivt marked for næringseiendom i første halvår. Hotellmarkedet har også utviklet seg godt i 2017, med flere overnattinger enn samme periode i fjor. Høy etterspørsel etter næringseiendom og positiv utvikling i norsk økonomi bidrar til at vi ser lyst på fremtiden. Vår finansielle posisjon og investeringer gir rom for videre vekst, sier Sperre.

Last ned halvårsrapporten for Olav Thon Gruppen HER eller last ned vedlegg nederst

Stenersgata 2

Olav Thon Gruppen eier eller forvalter ca. 100 kjøpesentre i Norge og 12 i Sverige. I 2015 var den totale butikkomsetning 62,5 milliarder kroner og 11,5 milliarder (svenske) kroner i de svenske sentrene.

Siden 2005 har Gruppen bygget og solgt over 1.500 boliger, hovedsakelig i Oslo og Akershus. Gruppen har ca. 1.150 boliger for utleie i Oslo-området, og er dermed en av de største aktørene i Oslo-markedet.

Thon Hotels er en av Norges største hotellkjeder med 11.610 rom fordelt på 78 hoteller i Norge, Belgia og Rotterdam. Thon Hotels er med 1.500 rom en av de største hotellaktørene i Brüssel.

Olav Thon Eiendomsselskap ASA ble etablert i 1982 og selskapet har vært børsnotert i Oslo siden 1983. Årlig leieinntektsnivå er fra 1983 økt fra 27 millioner kroner til 2,7 milliarder kroner og børsverdien er økt fra 200 millioner kroner til 15,3 milliarder ved inngangen til tredje kvartal 2016.