Resultatvekst for Olav Thon Gruppen i 1. halvår

Olav Thon Gruppen hadde et resultat i første halvår på 1,2 milliarder kroner, som er en kraftig resultatvekst fra samme periode i fjor.

Konsernets driftsinntekter økte med 12 % til 5.541 millioner kroner og resultatet før skatter økte med 40 % til 1.181 millioner kroner.

– Veksten fra i fjor forklares både av økte leieinntekter fra nye eiendommer og høyere gevinst ved boligsalg. Vi har seks større boligeiendommer under oppføring og i Oslo sentrum bygges det tre større eiendommer for kontor, handel og bolig. I tillegg utvides flere av våre største kjøpesentre, for å kunne tilby kundene enda flere opplevelser. På Storo i Oslo bygger vi nå også Norges største kinosenter med 14 saler. Samlet utgjorde investeringene ca. 1,5 milliarder kroner i første halvår, sier konserndirektør for finans, Arne B. Sperre.

Ser positivt på videre vekst
– Våre største virksomhetsområder er innen eiendom og hotell. Veksten i norsk økonomi øker og det har vært et positivt marked for næringseiendom i første halvår. Hotellmarkedet har også utviklet seg godt i 2017, med flere overnattinger enn samme periode i fjor. Høy etterspørsel etter næringseiendom og positiv utvikling i norsk økonomi bidrar til at vi ser lyst på fremtiden. Vår finansielle posisjon og investeringer gir rom for videre vekst, sier Sperre.

Last ned halvårsrapporten for Olav Thon Gruppen HER eller last ned vedlegg nederst

I 2018 eide og forvaltet Olav Thon Gruppen 99 kjøpesentre i Norge og Sverige.

I 2018 hadde Thon Hotels ca. 11.900 rom fordelt på 80 hoteller i Norge, Brussel og Rotterdam.