Resultatvekst for Olav Thon Gruppen i 1. halvår

Olav Thon Gruppen hadde et resultat i første halvår på 1,2 milliarder kroner, som er en kraftig resultatvekst fra samme periode i fjor.

Konsernets driftsinntekter økte med 12 % til 5.541 millioner kroner og resultatet før skatter økte med 40 % til 1.181 millioner kroner.

– Veksten fra i fjor forklares både av økte leieinntekter fra nye eiendommer og høyere gevinst ved boligsalg. Vi har seks større boligeiendommer under oppføring og i Oslo sentrum bygges det tre større eiendommer for kontor, handel og bolig. I tillegg utvides flere av våre største kjøpesentre, for å kunne tilby kundene enda flere opplevelser. På Storo i Oslo bygger vi nå også Norges største kinosenter med 14 saler. Samlet utgjorde investeringene ca. 1,5 milliarder kroner i første halvår, sier konserndirektør for finans, Arne B. Sperre.

Ser positivt på videre vekst
– Våre største virksomhetsområder er innen eiendom og hotell. Veksten i norsk økonomi øker og det har vært et positivt marked for næringseiendom i første halvår. Hotellmarkedet har også utviklet seg godt i 2017, med flere overnattinger enn samme periode i fjor. Høy etterspørsel etter næringseiendom og positiv utvikling i norsk økonomi bidrar til at vi ser lyst på fremtiden. Vår finansielle posisjon og investeringer gir rom for videre vekst, sier Sperre.

Last ned halvårsrapporten for Olav Thon Gruppen HER eller last ned vedlegg nederst

Ved starten av 2018 hadde OTG 98 kjøpesentre i eie og forvaltning i Norge og 11 i Sverige. I 2017 var den den samlede butikkomsetningen i Norge 67,0 milliarder kroner, og i Sverige 13,3 milliarder svenske kroner.

Olav Thon Eiendomsselskap ASA ble etablert i 1982 og selskapet har vært børsnotert i Oslo siden 1983. Årlig leieinntektsnivå har økt fra 27 millioner i 1983 til 2.910 millioner ved starten av 2018. Børsverdien har i den samme perioden økt fra 200 millioner kroner til 17,4 milliarder kroner.