Resultater som inspirerer - Fredskorpsets årsrapport 2013

I 2013 ble 616 fredskorpsere utvekslet mellom 279 organisasjoner og bedrifter i Norge og land i Afrika, Asia og Latin-Amerika. Årsrapporten viser at internasjonalt samarbeid mellom organisasjoner og bedrifter bidrar til økt kompetanse, organisasjonsutvikling, innovasjon og læring. Fredskorpsets utvekslingmodell gir tydelige og meningsfulle resultater for både dem som utveksles og deres arbeidsgivere.
I Pollsmoore-fengselet håper fredskorpser Stian Olderkjær at teater kan gi innsatte selvtillit til å starte et nytt og bedre liv utenfor murene.

Fredskorpsets årsrapport 2013 kan du blant annet lese om følgende fredskorpsprosjekter:

- I Pollsmoore fengsel i Sør-Afrika jobber Vardeteatret med å sette opp teaterstykker i fengselet for å styrke innsattes selvfølelse og mestringsevne for et liv etter fengsel. Førstkommende søndag settes et stykke opp i Oslo der de sør-afrikanske fredskorpserne er med.

- Unge kaffeeksperter som kjemper for bønders rettigheter. Prosjektet er et samarbeid mellom Friends Fair Trade i Oslo og Wild Tracks Coffee i Tanzania.

- En rekke organisasjoner i Øst-Afrika utvikler i felleskap unge, kvinner til å bli fremtidige ledere. Deltakerne utveksles mellom arbeidsgivere i Etiopia, Tanzania, Uganda og Zambia. Ung lederutvikling er også et viktig mål for studentorganisasjonen AIESECs prosjekt.

- IT-firmaet Sysco i Haugesund utveksler personell mellom Norge og Sysco Peru. Les om en rekke konkrete resultater knyttet til effektivisering og kvalitetsforbedring som et resultat av utvekslingen gjennom Fredskorpset.

- Vest-Bengals første morsmelkbank ble åpnet i august 2013, og er et resultat av samrbeidet mellom Oslo Universitetssykehus og Seth Sukhlal Karnani Memorial Hospital.

- Et annet helseprosjekt som omtales er samarbeidet mellom Haukeland universitetssjukehus og Black Lion Hospital i Addis Abeba, Etiopia. Målsetningen med dette prosjektet er å forbedre behandlingen av nevrokirurgipasienter.

- Fotball og rugby kan brukes til å gi unge mennesker evner og mestringsfølelse som kan overføres til andre sider av tilværelsen. Norges Rugbyforbund og Volda kommune samarbeider med ulike samarbeidspartnere i en rekke afrikanske land gjennom Fredskorpsets utvekslingsordninger.

I tillegg finnes det relevant statistikk for Fredskorpsets aktivitet i 2013 i vår årsrapport.
Fredskorpsets nøkkeltall 2013.

Hvis noe av dette høres interessant ut kan dere kontakte undertegnede for mer informasjon, spennede intervjuer og prosjekter med dybde og samfunnsbetydning. Vi kan formidle kontakt med alle omtalt i rapporten samt en rekke andre.

Teamleder kommunikasjonsteamet
Pressekontakt/Kommunikasjonsrådgiver

Fredskorpser Gideon Samwel er ekspert på kaffe. Nå deler han kunnskapen han lærte av sin bestefar som 8-åring mens han er på utveksling til Norge.
Marifer Arevalo kommer fra Filippinene og jobber med eldres rettigheter i Thailand.
Rugbytrener og fredskorpser Phumlanie Mnguni deler sin kjærlighet for rugby med norsk ungdom.
Friske og sunne mødre er en betingelse for å drive en morsmelkbank. Morsmelk-prosjektet er en del av NIPI - Norway India Partnership Initiative.
De norske fredskorpserene Malin Høie Ørsal og Torbjørn Nordeide jobber for at unge skal komme seg i jobb. Prosjektet er et samarbeid mellom Volda kommune og den kenyanske fotballorganisasjonen TWOMOC.
Behandlingen av hydrocefalus (ofte omtalt som vannhode) blir stadig bedre etter utvekslingen av helsepersonell mellom Etiopia og Norge.

Fredskorpset skaper samfunnsendring gjennom utveksling av unge mennesker og yrkesaktive i Norge, Asia, Afrika og Latin-Amerika. Siden 1963 har over 8000 fredskorpsere jobbet og bodd i et annet land. Fredskorpset er underlagt utenriksdepartementet, og er en del av den statlige norske utviklingspolitikken.