Resultat for første halvår 2017

Olav Thon Eiendomsselskap hadde et resultat før skatter på 2,1 milliarder kroner i 1. halvår.

Flere av kjøpesentrene i porteføljen er under utvidelse. Bildet viser Lagunen Storsenter i Bergen. Illustrasjon: Hille Melbye Arkitekter AS

– Vi er svært godt fornøyd med resultatene i første halvår, og vi ser nå at høye investeringer over flere år har gitt en solid resultatvekst. En god del av overskuddet i første halvår er økte markedsverdier fra eiendomsporteføljen vår, men selv uten disse hadde selskapet en resultatvekst på 22 % fra i fjor, sier konserndirektør for finans, Arne B. Sperre.

Stort eiendomsprosjekt i Oslo
Investeringene til Olav Thon Eiendomsselskap i første halvår var 940 millioner kroner, ned fra 1,8 milliarder i fjor. Det er mange pågående eiendomsprosjekter, men det er ikke foretatt noen nye, større eiendomskjøp i 2017.

– Flere av våre større kjøpesentre i Norge er under utvidelse, og vårt store byutviklingsprosjekt, Storotunet, i Oslo går fremover med full fart. Allerede til neste år vil de første delene av kvartalet, som blant annet inneholder 149 leiligheter, hotell med 320 rom og Norges største kinosenter stå ferdig, sier Sperre.

Gode fremtidsutsikter
– Vi er godt fornøyd med første halvår. Norsk økonomi utvikler seg i positiv retning og veksten øker. Rentene vil fortsatt holde seg lave, og markedene for næringseiendom forventes å utvikle seg godt. Alt i alt ligger forholdene godt til rette for at vi skal kunne skape betydelige aksjonærverdier også i tiden fremover, sier Arne B. Sperre.

Se rapporten for 2. kvartal og 1. halvår 2017 som vedlegg nederst eller last ned rapporten her

Eiendomsprosjektet Storotunet i Oslo inneholder blant annet 149 leiligheter, et nytt hotell og Norges største kinosenter med 14 saler. Illustrasjon: Thoneiendom.no