REMA 1000 vil kutte engangsplasten

Har startet arbeidet med å bytte ut plastprodukter som sugerør og bestikk med mer bærekraftige alternativer.

- REMA 1000 skal være dagligvarekjeden som gjør det enkelt å velge miljøvennlig. Vi har allerede kuttet 500 tonn plast og introdusert nye miljøposer av 80 prosent gjenvunnet materiale. Nå tar vi grep om engangsplasten, sier Kaia Andresen, sjef for samfunnsansvar i REMA 1000.

Dagligvarekjeden målsetter å fase ut produkter av engangsplast der det finnes bedre alternativer før 2021. Dette vil omfatte produkter som tallerkener, sugerør og bestikk, og arbeidet med å finne gode alternativer på egne merkevarer har startet. I 2018 ble bomullspinner med pappkjerne lansert, og i løpet av 2019 kommer sugerør av papp og plastbelegget på våre egne papptallerkener forsvinner. Bestikk av nedbrytbart materiale blir og snart å finne i butikkene.

Plastforsøpling er en av de største miljøutfordringene verden står overfor. REMA 1000 ønsker å være en del av løsningen og har satt seg som mål å kutte plasten i egen virksomhet med 1500 tonn innen 2020. Tiltaket med å kutte engangsplasten føyer seg inn i rekken av tiltak fra dagligvarekjeden, som i 2018 kuttet plasten med over 500 tonn.

Enklere å kildesortere

Sentralt i arbeidet med å redusere plast står tiltak som legger til rette for sirkulære løsninger. Samtidig som produktene byttes ut vil det derfor innføres anvisninger for korrekt resirkulering av både emballasje og produkt på forpakningene. Utskiftning av produktene vil skje fortløpende, men av miljøhensyn vil produkter som ligger på lager og i butikk selges ut. Deretter vil utelukkende nye alternativer tilbys kundene.

Slik jobber REMA 1000 med å kutte plast:

• Lanserte nye miljøposer i 2018 bestående av 80 prosent resirkulert materiale. Denne endringen sparer miljøet for produksjon av 3000 tonn ny plast i året.
  • Reduserte over 500 tonn plast i 2018, blant annet i frukt- og grøntavdelingen.
  • Fjernet mikroplast i alle egne merkevarer i 2017.
  • Reduserer plastemballasje på egne produkter. I 2018 kuttet vi for eksempel 14 tonn plast rundt skalldyrmiks og scampi i Middag til under 100-lappen-serien.
  • Øke bruken av gjenvunnet materiale i emballasjeutvikling rundt egne produkter.
  • Gjennomføre tiltak som gjør det enklere for kunden å resirkulere.
  • Stiller krav til leverandørene til å tenke bærekraft i produkt- og emballasjeutvikling.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. Reitangruppen omsatte i 2017 (inkl. franchiseomsetning) for 89 milliarder kroner, sysselsetter 37 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.

E C Dahls Eiendom bygger vinnerkultur innenfor kunstig intelligens26.2.2019 22:00:59 CETPressemelding

AI Village vil fasilitere scale-up virksomhetene og utviklingsmiljøene med veldig fleksible arealkontrakter og fasiliteter, samt sørge for god kontakt med kompetansemiljøer, investormiljøer og potensielle kunder og samarbeidspartnere Vårt mål er at bedriftene i AI Village skal være bedre rustet for vekst enn de utenfor miljøet. Vi søker også etter andre Scale-up bedrifter som vi kan bygge et miljø rundt.