REMA 1000 vil kutte engangsplasten

Har startet arbeidet med å bytte ut plastprodukter som sugerør og bestikk med mer bærekraftige alternativer.

- REMA 1000 skal være dagligvarekjeden som gjør det enkelt å velge miljøvennlig. Vi har allerede kuttet 500 tonn plast og introdusert nye miljøposer av 80 prosent gjenvunnet materiale. Nå tar vi grep om engangsplasten, sier Kaia Andresen, sjef for samfunnsansvar i REMA 1000.

Dagligvarekjeden målsetter å fase ut produkter av engangsplast der det finnes bedre alternativer før 2021. Dette vil omfatte produkter som tallerkener, sugerør og bestikk, og arbeidet med å finne gode alternativer på egne merkevarer har startet. I 2018 ble bomullspinner med pappkjerne lansert, og i løpet av 2019 kommer sugerør av papp og plastbelegget på våre egne papptallerkener forsvinner. Bestikk av nedbrytbart materiale blir og snart å finne i butikkene.

Plastforsøpling er en av de største miljøutfordringene verden står overfor. REMA 1000 ønsker å være en del av løsningen og har satt seg som mål å kutte plasten i egen virksomhet med 1500 tonn innen 2020. Tiltaket med å kutte engangsplasten føyer seg inn i rekken av tiltak fra dagligvarekjeden, som i 2018 kuttet plasten med over 500 tonn.

Enklere å kildesortere

Sentralt i arbeidet med å redusere plast står tiltak som legger til rette for sirkulære løsninger. Samtidig som produktene byttes ut vil det derfor innføres anvisninger for korrekt resirkulering av både emballasje og produkt på forpakningene. Utskiftning av produktene vil skje fortløpende, men av miljøhensyn vil produkter som ligger på lager og i butikk selges ut. Deretter vil utelukkende nye alternativer tilbys kundene.

Slik jobber REMA 1000 med å kutte plast:

• Lanserte nye miljøposer i 2018 bestående av 80 prosent resirkulert materiale. Denne endringen sparer miljøet for produksjon av 3000 tonn ny plast i året.
  • Reduserte over 500 tonn plast i 2018, blant annet i frukt- og grøntavdelingen.
  • Fjernet mikroplast i alle egne merkevarer i 2017.
  • Reduserer plastemballasje på egne produkter. I 2018 kuttet vi for eksempel 14 tonn plast rundt skalldyrmiks og scampi i Middag til under 100-lappen-serien.
  • Øke bruken av gjenvunnet materiale i emballasjeutvikling rundt egne produkter.
  • Gjennomføre tiltak som gjør det enklere for kunden å resirkulere.
  • Stiller krav til leverandørene til å tenke bærekraft i produkt- og emballasjeutvikling.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. Reitangruppen omsatte i 2018 (inkl. franchiseomsetning) for 95 milliarder kroner, sysselsetter 38 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.

Stabil vekst for Reitangruppen13.5.2019 10:00:26 CESTPressemelding

Reitangruppen omsatte i 2018 for NOK 95 mrd. inkludert franchisetakers omsetning. Økningen på NOK 6 mrd. tilsvarer en vekst på 6,6% mot året før. Med et utgangspunkt i Midt-Norge har Reitangruppen blitt en internasjonal aktør med virksomhet i syv land. Mer enn 40% av omsetningen skjer utenfor Norge, og aldri før har så mange kunder funnet veien til Reitangruppens utsalgssteder i Norden og Baltikum. Kontantstrøm fra drift (EBITDA) ble NOK 4,7 mrd. og driftsresultatet ble NOK 3,3 mrd.

Sterk innsats gir gode resultater for REMA 1000 i 20184.4.2019 08:00:00 CESTPressemelding

- 2018 har vært året der vi klatrer på mange måter. Vi vokser mest av dagligvarekjedene, noe som er et resultat av hardt arbeid og en enorm laginnsats fra alle i REMA 1000. Det er vi veldig stolte av, sier administrerende direktør i REMA 1000 AS, Ole Robert Reitan. I 2018 var den totale butikkomsetningen på nesten 62 milliarder kroner i Norge og Danmark. Markedsandelen i Norge gikk opp til 23,7 prosent og andel i Danmark klatret til 14,4 prosent. - De gode resultatene skyldes innsatsen til et fantastisk sterkt lag av franchisetagere og franchisegiver. Sammen skaper vi store verdier for både lokalsamfunn, kjøpmenn og familier over hele Norge og Danmark, sier Reitan. Det enkle er ofte det beste – REMA 1000 sitt eget slagord og leveregel – viser seg igjen å være det beste. 2018 ble året der vi gikk tilbake til det vi alltid har vært og mest kjent for. Nemlig «Bare lave priser» og «Det enkle er ofte det beste». Det har vist seg å være både morsomt og lønnsomt i året som gikk. - Det forplik