REMA 1000 vil kutte engangsplasten

Har startet arbeidet med å bytte ut plastprodukter som sugerør og bestikk med mer bærekraftige alternativer.

- REMA 1000 skal være dagligvarekjeden som gjør det enkelt å velge miljøvennlig. Vi har allerede kuttet 500 tonn plast og introdusert nye miljøposer av 80 prosent gjenvunnet materiale. Nå tar vi grep om engangsplasten, sier Kaia Andresen, sjef for samfunnsansvar i REMA 1000.

Dagligvarekjeden målsetter å fase ut produkter av engangsplast der det finnes bedre alternativer før 2021. Dette vil omfatte produkter som tallerkener, sugerør og bestikk, og arbeidet med å finne gode alternativer på egne merkevarer har startet. I 2018 ble bomullspinner med pappkjerne lansert, og i løpet av 2019 kommer sugerør av papp og plastbelegget på våre egne papptallerkener forsvinner. Bestikk av nedbrytbart materiale blir og snart å finne i butikkene.

Plastforsøpling er en av de største miljøutfordringene verden står overfor. REMA 1000 ønsker å være en del av løsningen og har satt seg som mål å kutte plasten i egen virksomhet med 1500 tonn innen 2020. Tiltaket med å kutte engangsplasten føyer seg inn i rekken av tiltak fra dagligvarekjeden, som i 2018 kuttet plasten med over 500 tonn.

Enklere å kildesortere

Sentralt i arbeidet med å redusere plast står tiltak som legger til rette for sirkulære løsninger. Samtidig som produktene byttes ut vil det derfor innføres anvisninger for korrekt resirkulering av både emballasje og produkt på forpakningene. Utskiftning av produktene vil skje fortløpende, men av miljøhensyn vil produkter som ligger på lager og i butikk selges ut. Deretter vil utelukkende nye alternativer tilbys kundene.

Slik jobber REMA 1000 med å kutte plast:

• Lanserte nye miljøposer i 2018 bestående av 80 prosent resirkulert materiale. Denne endringen sparer miljøet for produksjon av 3000 tonn ny plast i året.
  • Reduserte over 500 tonn plast i 2018, blant annet i frukt- og grøntavdelingen.
  • Fjernet mikroplast i alle egne merkevarer i 2017.
  • Reduserer plastemballasje på egne produkter. I 2018 kuttet vi for eksempel 14 tonn plast rundt skalldyrmiks og scampi i Middag til under 100-lappen-serien.
  • Øke bruken av gjenvunnet materiale i emballasjeutvikling rundt egne produkter.
  • Gjennomføre tiltak som gjør det enklere for kunden å resirkulere.
  • Stiller krav til leverandørene til å tenke bærekraft i produkt- og emballasjeutvikling.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. Reitangruppen omsatte i 2018 (inkl. franchiseomsetning) for 95 milliarder kroner, sysselsetter 38 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.

Håkon Bleken utstillingsåpning Britannia Hotel torsdag 13 juni kl. 18.30.11.6.2019 15:34:15 CESTPressemelding

Håkon Bleken er første kunstner ut i Britannia Hotel sitt nye kunstprogram i en storslått utstilling produsert av Dora3 og kuratert av Stein Slettebak Wangen. I en alder av 90 år er Bleken fortsatt like produktiv i sine tre atelierer og høster kanskje større anerkjennelse enn noensinne for sin kunst. En stor del av bildene har frem til nå vært i kunstnerens eie selv om de tidligste ble produsert for nærmere 50 år siden. Jeg vil at dette skal bli den fineste utstillingen min, sier Bleken i boken som utgis i forbindelse med Britannia-utstillingen. Han mener Odd Reitan og hotellet fortjener en slik hilsen etter restaureringen. Samtidig vil han vise topparbeider fra hele sitt kunstnerskap i hjembyen i anledning at han fylte 90 år i januar.