Stine Sofies Stiftelse

REMA 1000 støtter rotur fra Grimstad til Oslo!

På dagen 19 år etter Baneheiadrapene starter Ada Sofie Austegard og 30 andre på roturen fra Grimstad til hovedstaden. Nå har de fått REMA 1000 med på tokt for en god barndom.
30 roere er klar for turen til Oslo - på tokt for en god barndom!

– Jeg er utrolig glad for og imponert over den jobben Stine Sofies Stiftelse gjør for de barna som trenger det mest, forteller REMA-sjef Ole Robert Reitan, som også tidligere har vært med å støtte stiftelsens arbeid.

Ada Sofie Austegard, generalsekretær i Stine Sofies Stiftelse, er glad for å ha fått med den store matvarekjeden på laget – og turen.

– REMA 1000 har lenge vist et engasjement for de sårbare barna. Det er også i deres butikker Stine Sofie-brødet selges på Sørlandet. Det er helt avgjørende for gjennomføringen av arrangementet at vi har en dedikert støttespiller med. Vi er utrolig takknemlige for at de er med, og ikke minst for at de engasjerer seg!

Selv sier Reitan at de er takknemlige over å få lov til å være med på å støtte stiftelsens viktige arbeid. REMA-sjefen skal selv ro etappen fra Risør til Kragerø, 22. mai.

På tur for barna
19. mai 2000 ble Stine Sofie (8) og Lena (10) brutalt voldtatt og drept i Baneheia i Kristiansand. I etterkant startet Ada Sofie Austegard Stine Sofies Stiftelse, og har siden jobbet hver dag for en barndom uten vold og overgrep. Lange og spektakulære turer har vært et viktig virkemiddel for å sette temaet på dagsorden.

– Jeg har gått over Grønlandsisen på ski, syklet Norge på langs og gått fra Trondheim til Oslo. Disse turene er ikke bare spennende – de er også viktige. Vi sprer informasjon om tematikken underveis, vi teller menneskemøte på menneskemøte, og vi skaper politisk debatt, forteller Austegard.

Roturen fra Grimstad til Oslo starter 19. mai. 3. juni legger robåtene og de to skonnertene, Solrik og Fryden, til kais i Oslo – midt i lokalvalgkampen.

Politiske møter
– I hver havn invitere vi barnehagebarn ombord i skonnertene. De blir med på tokt, og får både undervisning om vold og overgrep – og en spennende opplevelse. Når vi kommer i havn i neste kommune, inviteres folkevalgte og lokale kandidater ombord for en politisk prat.

Ada Sofie Austegard forteller om stor interesse, og at de 30 roerne snart er på plass og klar for to uker på tokt for en god barndom.

Les mer om turen her.

30 roere er klar for turen til Oslo - på tokt for en god barndom!
Ole Robert Reitan og REMA 1000 støtter turen (Foto: REMA 1000)
Ada Sofie Austegard har lagt seg i hardtrening. Nå skal hun ro til Oslo!
19. mai legger vi ut på tokt!

Om Stine Sofies Stiftelse

Stine Sofies Stiftelse

Følg pressemeldinger fra Stine Sofies Stiftelse

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Stine Sofies Stiftelse på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Stine Sofies Stiftelse