REMA 1000 satser stort på produksjon av hvitt kjøtt i Midt-Norge

REMA 1000 ønsker å bygge for vekst og vil etablere en ny og større fabrikk for Norsk Kylling i Midt-Norge for å tilfredsstille etterspørselen etter hvitt kjøtt i Norge.

- Vi ser tydelige tegn på at kundene våre ønsker sunnere mat, og i større grad velger hvitt kjøtt. For å imøtekomme disse ønskene, bygger vi ny fabrikk for å kunne produsere mer hvitt kjøtt. Dette vil sikre framtida for produksjonen av hvitt kjøtt i Midt-Norge, sier administrerende direktør i REMA 1000, Ole Robert Reitan.

Forbrukertrender viser økt konsum av hvitt kjøtt, og særlig med bakgrunn i økt fokus på helse og ansvar.

- Vi må bygge for fremtidens markedssituasjon, og må optimalisere Norsk Kyllings verdikjede. Som en følge av dette ser vi at Norsk Kyllings fabrikk på Støren dessverre ikke har tilstrekkelig kapasitet, sier Reitan.

Norsk Kylling har over lang tid sett på ulike muligheter i Midt-Norge, men en endelig beslutning er ennå ikke tatt.

- Det jobbes med flere alternativer for tomt, kritiske faktorer her er tid, risiko, strategiske fordeler, ulemper og kostnader, sier administrerende direktør i Norsk Kylling, Kjell Stokbakken.

En ny fabrikk innebærer et bygg med høyt automatiseringsnivå og optimalisert prosessflyt for å sikre lavest mulig pris på kvalitetsprodukter produsert på en ansvarlig måte.

- Dette vil også bety endringer for våre ansatte, som vi har informert om i et allmøte i dag. Endringene vil komme på sikt, men de ansatte får beskjed i god tid slik at de får muligheten til å planlegge framtida, sier Stokbakken.

Styret for Norsk Kylling AS har med dette som bakgrunn besluttet å gå videre med planlegging av bygging av ny fabrikk. Norsk Kylling jobber parallelt videre med utvikling av resten av verdikjeden; produsent struktur og markedsutvikling.

Kontakt:

Administrerende direktør, Norsk Kylling: Kjell Stokbakken 92010785