REMA 1000 merker alle egne varer med «ofte god etter»

Vil redusere matsvinn ved å innføre tilleggsmerkingen på varer med best før-dato.

"Best før, ofte god etter" blir å se på alle REMA 1000 sine egne varer fremover, som et tiltak for å hjelpe forbruker å kaste mindre mat i eget hjem.

- Reduksjon av matsvinn er en viktig del av ansvarsarbeidet i REMA 1000, og noe mange av kundene våre er opptatt av. Vi har testet tilleggsmerkingen «ofte god etter» på egg og ser at det er noe kundene setter pris på. For å bidra ytterligere i kampen mot matsvinn innfører vi nå tilleggsmerkingen på alle egne varer med best før-dato, sier Kaia Andresen, sjef for miljø og samfunnsansvar i REMA 1000.

I Norge kastes det ca. 355 000 tonn spiselig mat i året, hvor forbrukerne står for rundt 60 prosent av svinnet. Ifølge Matvett skyldes mye av dette usikkerhet rundt holdbarhet. Målet med innføringen av «ofte god etter» er derfor å skape bevissthet rundt at maten i mange tilfeller kan spises etter best før-datoen.

- Målet er at dette skal gjøre det enklere for kundene å redusere matsvinn i eget hjem. Varer med best før-dato er i de fleste tilfeller helt trygge å spise etter datoen er passert og vi håper tilleggsmerkingen vil inspirere kundene til å bruke sansene før de vurderer om varen bør kastes, sier Martina Rabsch, kvalitetsdirektør i REMA 1000.

Merkingen vil innføres på produkter som blant annet hermetikk, egg, meieri og tørrvarer. Unntaket er barne- og dyremat der forbruker er spesielt opptatt av kvalitet og trygghet. Tilleggsmerkingen vil innføres etter hvert som eksisterende varer selges ut.

Vil benyttes på varer som er holdbare etter passert dato

«Best før» benyttes på matvarer der det ikke er helsefare forbundet med å spise varen etter dato er passert. Smak og kvalitet kan forringes, men i de fleste tilfeller vil varen ha god kvalitet lenge etter datoen er passert. Matvett viser eksempelvis til at egg kan være holdbare flere måneder etter dato dersom varen oppbevares riktig

REMA 1000 vil innføre bransjestandarden som store deler av matbransjen er blitt enige om å benytte. Ifølge Matvett, som er matbransjens eget selskap for å forebygge og redusere matsvinn, er erfaringen at forbrukerne ser på tilleggsmerking som nyttig.

- Undersøkelser viser at forbrukerne ser på supplerende holdbarhetsmerking som et positivt tiltak for å skape økt trygghet om at "best før"-merket mat ofte holder god kvalitet etter utløpsdato, sier Anne Marie Schrøder i Matvett.

- Dette er et viktig tiltak for å bidra til å redusere matsvinnet hjemme i husholdningene, ved å bevisstgjøre oss på at vi må bruke sansene våre før vi kaster mat som kan være helt trygg og fin å spise, fortsetter hun.

Vil redusere svinnet med 50 prosent i god tid før 2030

REMA 1000 signerte i 2017 bransjeavtalen om reduksjonen av matsvinn, og har satt seg som mål å redusere andel mat som kastes i egen verdikjede med 50 prosent i god tid før 2030. Blant tiltakene som har god effekt er nedprising av varer, samarbeid med holdbarhetsindikatoren Keep-it og donasjon av matvarer til Matsentralen og andre veldedige organisasjoner. Les mer om REMA 1000 sine tiltak for å redusere matsvinn.

Fakta om holdbarhetsmerking

«Best før» brukes normalt som et kvalitetsbevis på at produktet holder samme konsistens, smak og farge innenfor oppgitt dato, men produktet er ofte fullt spiselige når datoen er passert. Denne merkingen brukes ofte på langtidsholdbare produkter som tørrvarer, hermetikk og meieriprodukter.

«Siste forbruksdag» brukes normalt på produkter som raskere blir dårlig og kan være helseskadelig ved inntak, som fersk fisk, kylling og kjøtt.

Les mer på Matvett sine nettsider.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. Reitangruppen omsatte i 2018 (inkl. franchiseomsetning) for 95 milliarder kroner, sysselsetter 38 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.

Håkon Bleken utstillingsåpning Britannia Hotel torsdag 13 juni kl. 18.30.11.6.2019 15:34:15 CESTPressemelding

Håkon Bleken er første kunstner ut i Britannia Hotel sitt nye kunstprogram i en storslått utstilling produsert av Dora3 og kuratert av Stein Slettebak Wangen. I en alder av 90 år er Bleken fortsatt like produktiv i sine tre atelierer og høster kanskje større anerkjennelse enn noensinne for sin kunst. En stor del av bildene har frem til nå vært i kunstnerens eie selv om de tidligste ble produsert for nærmere 50 år siden. Jeg vil at dette skal bli den fineste utstillingen min, sier Bleken i boken som utgis i forbindelse med Britannia-utstillingen. Han mener Odd Reitan og hotellet fortjener en slik hilsen etter restaureringen. Samtidig vil han vise topparbeider fra hele sitt kunstnerskap i hjembyen i anledning at han fylte 90 år i januar.

Stabil vekst for Reitangruppen13.5.2019 10:00:26 CESTPressemelding

Reitangruppen omsatte i 2018 for NOK 95 mrd. inkludert franchisetakers omsetning. Økningen på NOK 6 mrd. tilsvarer en vekst på 6,6% mot året før. Med et utgangspunkt i Midt-Norge har Reitangruppen blitt en internasjonal aktør med virksomhet i syv land. Mer enn 40% av omsetningen skjer utenfor Norge, og aldri før har så mange kunder funnet veien til Reitangruppens utsalgssteder i Norden og Baltikum. Kontantstrøm fra drift (EBITDA) ble NOK 4,7 mrd. og driftsresultatet ble NOK 3,3 mrd.