REMA 1000 kjøper Kolonihagen

20.6.2016 21:18 | Reitangruppen

- Skal bli best på økologi!

REMA 1000 satser stort på økologi og skal nå tilby økologiske kvalitetsprodukter fra Kolonihagen i alle sine 570 butikker over hele landet, gjennom oppkjøpet av anerkjente Kolonihagen.

- Vi kan påvirke miljøet mye gjennom verdikjeden, men til syvende og sist er det produktene vi selger som påvirker miljøet mest. Det beste «verktøyet» for salg av bærekraftige produkter er i dag økologi. Økologi er godt kjent, men få kjenner egentlig til hva det står for. Det skal vi gjøre noe med, sier Ole Robert Reitan, administrerende direktør i REMA 1000.

Kolonihagen driver blant annet salg og distribusjon av kortreist økologisk mat gjennom Kolonihagen Bakeri, restauranten Kolonihagen Frogner og abonnentsordning med levering av mat på døra.

- Vi er svært glade for at REMA 1000 ønsker å satse på økologi. Kolonihagen er drevet at et ekte ønske om å endre verden og det kan REMA 1000 virkelig gjøre med sin kunnskap, kraft og kompetanse, og ikke minst muligheten til å nå utrolig mange kunder. Ved å kombinere Kolonihagens kompetanse med REMA 1000 sin gjennomføringskraft, kan vi sammen tilby økologiske høykvalitetsprodukter – bedre enn noen andre i verden, sier gründer av Kolonihagen, Jon-Frede Engdahl.

REMA 1000 har som mål å øke volumet på økologiske varer betydelig som gjør at prisene på økologi blir lavere – og som igjen gjør at flere vil kjøpe produktene.

- Det blir økologi for alle. Økologi skal være tilgjengelig for alle som har lyst til å spise sunn og bærekraftig mat, sier Reitan.

REMA 1000 ønsker at Kolonihagen skal være Norges beste kompetansemiljø for å fremme utvikling av økologiske produkter. Dette skal gjøres gjennom produktutvikling, produksjon og salg av høykvalitetsprodukter i ulike kanaler, og et samarbeid med ulike kompetansemiljø.

- REMA 1000 vil bygge videre på suksessen Kolonihagen, så både restaurant og matkasser vil bestå. Sammen vil vi ha styrke og stabilitet til å fortsette utviklingen og styrke øko-kompetansen på det norske dagligvaremarkedet, avslutter Reitan.

På bildet: Fra venstre, Jon-Frede Engdahl, gründer av Kolonihagen og Ole Robert Reitan, administrerende direktør i REMA 1000.

Les mer om Kolonihagen

REMA 1000

Reitangruppen består av fem forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen, Reitan Eiendom og Reitan Kapital.