REMA 1000 er første aktør i bransjen med skreddersydd fagbrev i salgsfaget

13.10.2015 11:23 | Reitangruppen

Målet er å legge til rette for at flere medarbeidere får en solid kompetanse i butikk - som vil komme kjøpmenn og kunder til gode.

- At vi som første aktør i dagligvarebransjen kan tilby våre medarbeidere et skreddersydd fagbrev i salgsfaget er vi stolte av, sier Tore Høylie, HR-direktør i REMA 1000.

Den merkantile delen av pensum er utarbeidet av Handelshøyskolen BI og Fagbokforlaget. Flere fagavdelinger i REMA 1000 har bidratt med innspill knyttet til konsept og organisasjonskultur. Summen av dette vil gi studentene en omfattende innføring i butikkdrift og REMA 1000 som organisasjon.

- I REMA 1000 er vi opptatt av å se folk for hva de kan bli. Kunnskapsrike og motiverte medarbeidere er avgjørende, og vi er opptatt av å videreutvikle de som ønsker en karriere i selskapet, sier Høylie.

Nettstudier i egen læringsportal
Fagbrevet tilbys gjennom REMA-skolen som også utdanner fremtidige kjøpmenn gjennom Talentprogrammet. Med fagbrevet tilrettelegger REMA-skolen for at kjøpmenn kan tilby medarbeidere som har jobbet minst fem år i butikk en formell utdannelse innen salgsfaget.

Hele 30 studenter er klare for å ta fatt på utdanningen som starter opp i nå oktober.
Fredrik Holst er HR-sjef i REMA 1000 og ansvarlig for REMA-skolen. Han forteller at fagbrevet er utviklet i tett samarbeid med Didac som er leverandør av e-læringstjenester, samt fagavdelinger i REMA 1000.

- Vi har lagt opp til 15 moduler der fagområder som salg, service, markedsføring, økonomi og HMS står sentralt, sier Holst.

Fagbrevet er et selvstudium der studenten vil løse oppgaver og caser relatert til sin butikk. Det er lagt opp til en fleksibel løsning der studiet gjennomføres via REMA 1000 sin egen
e-læringsportal KLHD. Fagbrevet avsluttes med en teoretisk eksamen og en praktisk fagprøve i butikk.

Organisasjonskultur en del av pensum
Fagbrevet i salgsfaget er et tilskudd på karrierestigen i REMA 1000, som strekker seg fra butikkmedarbeidere til videreutvikling av kjøpmenn. Verdigrunnlagene står sentralt i REMA 1000, og det har derfor vært viktig å integrere organisasjonskultur og filosofi i fagbrevet.
Holdninger og konsept står sentralt, sammen med praktisk butikkdrift og merkantile fag. Ved å integrere organisasjonskultur i pensum blir fagbrevet et supplement til lignende utdanning i samfunnet.

- REMA-skolen har som mål å utdanne de beste medarbeiderne i bransjen. Med et skreddersydd fagbrev tilrettelegger vi for kompetanseheving innenfor organisasjonskultur og merkantile fag. Det vil gi konkurransekraft til kjøpmannen og stolte og motiverte medarbeidere, avslutter Holst.

På bildet: Kjøpmann David Reza Adampour på REMA 1000 Christian Kroghs gate i Oslo i samtale med frukt- og grøntansvarlig.

Reitangruppen består av fire forretningsområder:

REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen og Reitan Eiendom. Reitangruppen har i tillegg en eierandel på 15,6 prosent i Axfood. Reitangruppens hovedkontor er på Lade Gaard i Trondheim, som er Reitangruppens kulturelle og finansielle senter. REMA 1000 og Reitan Convenience har sitt operative senter i Oslo, mens Reitan Eiendom er basert i Trondheim. Uno-X Gruppen er basert i Oslo/København.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet.

Reitangruppen omsatte i 2014 (inkl. franchiseomsetning) for 82 milliarder kroner, sysselsetter 37.000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap.

Reitangruppen består av fem forretningsområder: REMA 1000, Reitan Convenience, Uno-X Gruppen, Reitan Eiendom og Reitan Kapital.