REMA 1000 deler ut ansvarspris for arbeid med dyrevelferd

Merete Forseth ved Norsk Kylling hylles for sitt arbeid med å bedre dyrevelferden i 30 prosent av fjørfenæringen i Norge ved innføring av den nye kyllingrasen Hubbard.

Forseth har vært ansvarlig for dyrevelferd i industribedriften på Støren siden 2012. De tre siste årene har hun stått i bresjen i arbeidet med bytte til den nye kyllingrasen Hubbard. Som et resultat av hennes engasjement og faglig ekspertise fikk dyrevelferden i fjørfenæringen et historisk løft i 2018.

- Merete har med stort engasjement bidratt til en snuoperasjon der både pris, kvalitet og ansvarlighet har blitt hensyntatt på aller beste måte. Ikke bare er dette historisk for dyrevelferden i fjørfenæringen, men det gir også produsentene en arbeidshverdag som er triveligere, morsommere og mer meningsfylt, sier Mette Fossum, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i REMA 1000.

Det var en overrasket og rørt vinner som tok imot prisen, og ydmykt takket hele teamet som står bak arbeidet med bytte av kyllingrase.

- Jeg vil takke Norsk Kylling, bøndene og alle som har vært med i prosessen. Det har vært en lang reise og noe vi har jobbet med i mange år, hvor vi har søkt Europa rundt for å finne den beste rasen. Vi er glad vi fant Hubbard, som har bedret dyrevelferden betraktelig, sier Merete Forseth

REMA 1000 lanserte i februar 2018 nyheten om bytte til den nye kyllingrasen Hubbard. Kyllingen er medium saktevoksende og både lever lenger og vokser saktere enn kyllingen som er vanligst å produsere i Norge. Ved innføringen av den nye kyllingrasen har Norsk Kylling og REMA 1000 bedret dyrevelferd for 30 prosent av kyllingene i norsk fjørfenæring.

- Å bytte kyllingrase er det største ansvarstiltaket vi har gjort i REMA 1000. Vinneren av årets ansvarspris har vist engasjement og vilje til å gjøre mer enn det man er pålagt å gjøre. Det er en glede å dele ut denne prisen til Merete og teamet på Norsk Kylling, sier Fossum.

Forseth mottok prisen på REMA 1000 sitt årlig Riksmøte lørdag kveld. Det er femte gang Ansvarsprisen deles ut og den har raskt fått en høy status i organisasjonen. Prisen går til REMA 1000-mennesker som har utmerket seg ved sitt engasjement for samfunnet og har vist ansvar langt utover det som forventes av dem.

Tidligere vinnere av Ansvarsprisen:

2017: Øystein Haugen (Kjøpmann REMA 1000 Skistua Narvik) for sitt mangeårige arbeid med å inkludere de som faller utenfor arbeidslivet.

2016: Atle Bringsås (Kjøpmann REMA 1000 Seljord) for arbeid med integrering av flyktninger ved språkpraksis gjennom 20 år.

2015: Mehmet Tekinös (Kjøpmann REMA 1000 Majorstua) for sitt brennende engasjement for å ta vare på sine medmennesker og bidrag til Veien Ut sitt arbeid for rusavhengige.

2014: Sven Ivar Lona 2013 (innkjøp) for sitt sterke standpunkt mot palmeolje.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. Reitangruppen omsatte i 2018 (inkl. franchiseomsetning) for 95 milliarder kroner, sysselsetter 38 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.

Håkon Bleken utstillingsåpning Britannia Hotel torsdag 13 juni kl. 18.30.11.6.2019 15:34:15 CESTPressemelding

Håkon Bleken er første kunstner ut i Britannia Hotel sitt nye kunstprogram i en storslått utstilling produsert av Dora3 og kuratert av Stein Slettebak Wangen. I en alder av 90 år er Bleken fortsatt like produktiv i sine tre atelierer og høster kanskje større anerkjennelse enn noensinne for sin kunst. En stor del av bildene har frem til nå vært i kunstnerens eie selv om de tidligste ble produsert for nærmere 50 år siden. Jeg vil at dette skal bli den fineste utstillingen min, sier Bleken i boken som utgis i forbindelse med Britannia-utstillingen. Han mener Odd Reitan og hotellet fortjener en slik hilsen etter restaureringen. Samtidig vil han vise topparbeider fra hele sitt kunstnerskap i hjembyen i anledning at han fylte 90 år i januar.

Stabil vekst for Reitangruppen13.5.2019 10:00:26 CESTPressemelding

Reitangruppen omsatte i 2018 for NOK 95 mrd. inkludert franchisetakers omsetning. Økningen på NOK 6 mrd. tilsvarer en vekst på 6,6% mot året før. Med et utgangspunkt i Midt-Norge har Reitangruppen blitt en internasjonal aktør med virksomhet i syv land. Mer enn 40% av omsetningen skjer utenfor Norge, og aldri før har så mange kunder funnet veien til Reitangruppens utsalgssteder i Norden og Baltikum. Kontantstrøm fra drift (EBITDA) ble NOK 4,7 mrd. og driftsresultatet ble NOK 3,3 mrd.