REMA 1000 Byåsen er norgesmester i frukt og grønt

Fokus på høy kvalitet til laveste pris, inspirasjon og fornøyde kunder ga topplassering i årets norgesmesterskap.

Fra venstre Robin Hybertsen, salgssjef i region Midt-Norge, Mathias Hybertsen, frukt- og grøntansvarlig og Børge Stamnes, Kjøpmann ved REMA 1000 Byåsen.

- Dette er en stor dag for oss og jeg vil takke hele teamet og ikke minst kundene våre som har bidratt stort til seieren. Det er en bekreftelse på innsatsen vi har lagt ned sammen, og samtidig en enorm motivasjon for å bli enda bedre, sier Børge Stamnes, Kjøpmann ved REMA 1000 Byåsen.

REMA 1000 Byåsen vant i kategorien butikker under 999 kvadratmeter. Vinnerne velges ut fra høyeste frukt- og grøntandel og ukjent kundebesøk der både kvalitet og utvalg, eksponering og kompetanse blir vurdert.

- Vi gratulerer REMA 1000 Byåsen som norgesmester i frukt og grønt 2019! Butikken har i tillegg til en høy frukt- og grøntandel, fått toppscore på inntrykket av avdelingen, kunnskap hos de ansatte og salgsfremmende eksponeringer, sier Gerd Byermoen, kommunikasjonssjef i Opplysningskontoret for frukt og grønt.

Godt utvalg av høy kvalitet – til bare lave priser.

REMA 1000 Byåsen har satset stort på frukt og grønt siden butikken åpnet dørene i 1990, og jobber systematisk med tiltak som øker omsetningen og ikke minst kundetilfredsheten. Målet er at kundene alltid skal finne gode kvalitetsvarer til bare lave priser og bli inspirert til å putte mer av de sunne varene i handlekurven. De siste årene har butikken blant annet økt utvalget av lokale og økologiske varer.

- Kunden er vår øverste sjef og vårt mål er at de alltid skal være fornøyd. Vi legger vekt på å inspirere gjennom gode kvalitetsvarer og har som mål å alltid gjennomføre til 20 i stil, sier Mathias Hybertsen, frukt- og grøntavsvarlig ved REMA 1000 Byåsen.

Gjennom satsning på et godt utvalg som inspirer kunden har butikken økt andelen betraktelig de siste årene. I 2018 var andelen 15,6 prosent, noe som plasserte REMA 1000 Byåsen på toppen blant dagligvarekjedens 642 butikker. Kjøpmannen forteller at de alltid ønsker å bli bedre og blant annet henter inspirasjon fra kolleger og konkurrenter i lokalområdet.

- Vi følger nøye med på lokalmarkedet og har god dialog med kundene våre. Målet er at vi alltid skal ha et utvalg som leverer på deres behov og forventninger, samtidig som vi leverer på bare lave priser og god kvalitet. Vi gir oss ikke her og jobber hver eneste dag for å bli bedre, sier Stamnes.

REMA 1000 tar 2.-plass i kjedekåringen

REMA 1000 tok også en andreplass i kategorien for kjeder og klatret med det to plasser fra fjoråret. Juryen fremhever i sin begrunnelse tydelighet på konsept og lavpris gjennom «bare lave priser» samt en opplevelse av at kategorien har fått større plass og fokus i butikk. Kåringen baserer seg på tall fra Nielsen Norge i perioden 1. juni 2018 – 31. mai 2019, og velges ut fra største frukt- og grøntandel i kjeden, som vektes 70 prosent og størst organiske vekst, som vektes 30 prosent.

Det er tolvte år på rad at NM i frukt og grønt arrangeres av Opplysningskontoret for frukt og grønt (OFG). Bakgrunnen for konkurransen er ønsket om å motivere forbrukere til å spise mer frukt og grønt. Konkurransen skal bidra til å fremheve og hedre frukt- og grøntansvarlige som gjør en god jobb hver dag for å friste forbrukerne til å handle mer frukt og grønt.

Årets norgesmestere i 2019

Kjedeprisen

1. Meny
  2. REMA 1000
  3. Coop Mega

Butikkpriser

Butikker under 999 kvm.

1. REMA 1000 Byåsen
  2. Bunnpris & Gourmet Tyholt
  3. Coop Marked Terråk

Butikker over 1000 kvm

1. OBS! Tromsø
  2. 2. Coop Mega Brueland
  3. 3. Meny Stokka

Årets frukt og grønt-ambassadør

1. Siyamak Nemati – Kiwi XL Strømsø

2. Andreas Lilleås – MENY Revetal

3. Elisabeth Dydland – Coop Mega Ålgård

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. Reitangruppen omsatte i 2018 (inkl. franchiseomsetning) for 95 milliarder kroner, sysselsetter 38 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.

Håkon Bleken utstillingsåpning Britannia Hotel torsdag 13 juni kl. 18.30.11.6.2019 15:34:15 CESTPressemelding

Håkon Bleken er første kunstner ut i Britannia Hotel sitt nye kunstprogram i en storslått utstilling produsert av Dora3 og kuratert av Stein Slettebak Wangen. I en alder av 90 år er Bleken fortsatt like produktiv i sine tre atelierer og høster kanskje større anerkjennelse enn noensinne for sin kunst. En stor del av bildene har frem til nå vært i kunstnerens eie selv om de tidligste ble produsert for nærmere 50 år siden. Jeg vil at dette skal bli den fineste utstillingen min, sier Bleken i boken som utgis i forbindelse med Britannia-utstillingen. Han mener Odd Reitan og hotellet fortjener en slik hilsen etter restaureringen. Samtidig vil han vise topparbeider fra hele sitt kunstnerskap i hjembyen i anledning at han fylte 90 år i januar.