Rekordvekst i mai

OBOS-prisene stiger femte måned på rad. I mai har prisene økt med 3,8 prosent i Oslo.

Prisveksten fra april til mai for Oslo i år er den sterkeste veksten registrert i OBOS-statistikken, som går tilbake til 2004. I gjennomsnitt har prisene steget 0,5 prosent fra april til mai i perioden 2004-2017.

I mai var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen for brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo-området 62 029 kroner. Kvadratmeterprisen er 3,8 prosent høyere enn i april, og 2,6 prosent lavere enn i mai 2017. Hittil i år har prisene for brukte OBOS-tilknyttede boliger i Oslo-området steget med 10,7 prosent.

Prisveksten hittil i år i Oslo er også blant de sterkeste som er registrert. Den var litt høyere i 2016 (11,6 prosent), men ellers må man tilbake til 2009 for å finne høyere vekst (14,8 prosent) i årets første fem måneder.

– Den sterke prisveksten viser at etterspørselen etter bolig er høy, til tross for svak befolkningsvekst. Dette betyr at de politikerne som tror det ikke lenger er et stort boligbehov, må tenke seg om på ny, sier konsernsjef Daniel Kjørberg Siraj i OBOS.

På landsbasis var den gjennomsnittlige kvadratmeterprisen for brukte OBOS-tilknyttede boliger 54 215 kroner i mai. Dette er 2,9 prosent høyere enn i april, og 2,6 prosent lavere enn i mai 2017. Hittil i år har OBOS-prisene på landsbasis steget med 9,6 prosent.

I mai ble det foretatt 864 eierskifter i OBOS-tilknyttede boliger, mot 754 i april og 849 i mai 2017. I 2017 ble det omsatt 8 209 boliger totalt, mot 8 466 i 2016.

Voldsløkka borettslag i Oslo. Foto: Henrik Sørlie