Rekordtall for Påskelabyrinten

Påske-programmet hadde i snitt 821 000 lyttere i påska.

- Påskelabyrinten har blitt en tradisjon på linje med kvikklunsj, solvegg og appelsin. Det er imponerende hva Viggo Valle og det lille teamet hans får til år etter år med Påskelabyrinten. Det er bare å gratulere, sier en veldig fornøyd NRK P1-sjef, Bjørn Tore Grøtte.

Påskelabyrinten hadde flere lyttere i 2018 enn i 2017, 2016, 2015 og 2014, som er så langt tilbake NRK har sammenlignbare lyttertall.

- Det er imponerende at Påskelabyrinten trekker flere folk i 2018 enn de foregående årene. Å samle 821 000 lyttere i et heldigitalt radiomarked er formidabelt, konstaterer Grøtte.

Nordmenn har hørt Viggo Valle spørre «Kor ska vi reis hen» siden 1987 og blir åpenbart ikke lei. Nesten tre av fire radiolyttere hørte på programmet da det gikk; markedsandelen var på 72,4 prosent. Mange har også spilt nettversjonen av den geografiske skattejakta på NRK.no.

-Lyttertallene viser at godt innhold, direktesendt, folkelig radio treffer blink også i 2018. Det er hardt arbeid og god teft som ligger bak suksessen. Det er nøkkelen for å samle folk ved radioen også framover, sier Grøtte.

Påskelabyrinten kunne høres både NRK P1 og NRK P1+.

Kontakt:
Sjef NRK P1: Bjørn Tore Grøtte: 99231162
Radiosjef Jon Branæs: 90056996

"Kor ska vi reis hen?" Over 821.000 nordmenn hørte på den geografiske skattejakta i påska i år. (Foto: Julia Naglestad/NRK)
Viggo Valle er del av påska for mange nordmenn: Over 821.000 hørte på den geografiske skattejakta i påska. (Foto: Morten Andersen/NRK)

Så mange så Monsens premieretur20.7.2018 10:43Pressemelding

I forrige uke startet årets sommertur med Lars Monsen i spissen. På premiereturen på Hardangervidda, som ble sendt på NRK1 torsdag 12. juli, fulgte 37.000 seere med på den fem timer lange turen. Det ga en markedsandel på 22 prosent. 268.000 var innom sendingen i minst ett minutt. Antall seere på fredagens minutt for minutt-sending lå på 39.000, og disse tallene økte på lørdagen til 50.000. På søndagen lå tallet på 77.000 seere. – Det er tydelig at folk setter pris på opplevelser fra fjellet. Vi er strålende fornøyd med første uken, sier Thomas Hellum, som er prosjektleder for «Monsen minutt for minutt». Sommeråpent «Sommeråpent», som sendes på NRK1 om kvelden, hadde 454.000 seere på premieren 12. juli, og en markedsandel på 52 prosent. I løpet av helgen lå tallene for «Sommeråpent» på 286.000 (fredag), 346.000 (lørdag) og 397.000 (søndag). – «Sommeråpent» har de største tallene og er flaggskipet på kvelden - og det er som forventet når programmet går i beste sendetid. «Monsen minutt fo